Technische vervolgvragen over de te kappen bomen in het kader van de GOL en de compensatie daarvan
Indiendatum: 20 jan. 2025
Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van onze technische vragen over de te kappen bomen in het kader van de GOL en de compensatie daarvan. De beantwoording heeft echter wel een aantal nieuwe vragen bij ons opgeroepen. We hopen dat deze ook beantwoord kunnen worden.
1. Het antwoord op onze eerste eerdere vraag interpreteren wij zo dat de aannemer een totaaloverzicht heeft van alle te kappen bomen. Wij ontvangen dat overzicht graag.
2. Wij vinden het opmerkelijk dat er vanuit het project Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat geen integraal totaaloverzicht is van alle te kappen bomen. De reden die hiervoor is opgegeven, in antwoord op onze tweede eerdere vraag, is dat er nog geen onherroepelijk PIP ligt. Hoe kan het zijn dat er wel een PIP is – ookal is die nog niet onherroepelijk – en dat er dus concrete plannen zijn, maar dat vervolgens nog niet duidelijk is welke bomen voor deze plannen gekapt moeten worden? Maakt de kap van de bomen, en de compensatie daarvan, dan geen deel uit van het PIP?
3. Zijn de ecologische effecten van de bomenkap in het hele gebied (Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk) en de compensatie niet betrokken bij het PIP? Indien die ecologische effecten wel bij het PIP zijn betrokken, hoe kan het dan dat er geen integraal overzicht is van de te kappen bomen?
4. Hoe kan het dat er al kapvergunningen zijn verleend – zoals aangegeven in het antwoord op onze eerste eerdere vraag – terwijl in antwoord op onze tweede eerdere vraag is aangegeven dat er nog wijzigingen in het aantal te kappen bomen kunnen komen nadat de Raad van State groen licht heeft gegeven voor de GOL?
5. Worden de bomen waarvoor al kapvergunningen zijn verleend nog niet gekapt tot de plannen, inclusief het compensatieplan, helemaal definitief zijn?
6. Ook in antwoord op onze tweede eerdere vraag is aangegeven dat met de aannemer nog het gesprek wordt gevoerd om zoveel als mogelijk bomen te sparen. Hoe kan het dat er al kapvergunningen zijn verleend, terwijl de GOL-stuurgroep nog met de ondernemer in gesprek is over welke bomen gespaard kunnen worden?
7. In de omgevingsvergunning die de gemeente Heusden heeft verleend voor het kappen en rooien van 59 houtopstanden – waar onze derde eerdere vraag gaat – wordt in het kader van de compensatie verwezen naar een Ruimtelijk Kwaliteits- en compensatieplan, waarvan in antwoord op die technische vraag ook is aangegeven dat het nog niet bestaat. In het antwoord wordt aangegeven dat een compensatieplan nog moet worden uitgewerkt. Hoe kan het zijn dat in een verleende kapvergunning in het kader van een Provinciaal plan wordt verwezen naar een Provinciaal stuk dat nog niet bestaat?
8. Klopt het dat de gemeente Heusden dus voorafgaand aan het onherroepelijk worden van het PIP al kapvergunningen heeft verleend?
9. Hoe lang zijn de door de gemeente Heusden verleende kapvergunningen (t.b.v. GOL) geldig, of zijn ze al verlopen?
10. Op basis van de door de gemeente Heusden verleende vergunningen lijkt de procedure te zijn dat dat de aannemer de compensatie mag bepalen (wat er gecompenseerd moet worden, waarde van bomen en bosschages bepalen, waar en hoe gecompenseerd wordt, en hoe het wordt gemonitord), terwijl en nadat de vergunningen om te mogen kappen dus al zijn verleend. Klopt deze omschrijving? Zo nee, wat klopt er niet aan de omschrijving? Zo ja, is deze procedure bestuurlijk juist?
11. Hoe kunnen inwoners en andere belanghebbenden redelijkerwijs kennis nemen van en reageren op dit soort vergunningen, bijvoorbeeld via zienswijzen, als wordt verwezen naar niet bestaande stukken?
12. In antwoord op onze derde eerdere vraag is aangegeven dat de ruimte binnen de gemeente Heusden beperkt is voor de herplant van bomen. Wat wordt hier concreet mee bedoeld; is er weinig ruimte binnen de gemeente Heusden, binnen de gronden van de gemeente Heusden, binnen het plan, …?
13. In antwoord op onze derde eerdere vraag is aangegeven dat een volledig compensatieplan voor de herplant van de te kappen bomen wordt opgesteld zodra het PIP onherroepelijk is. Wordt het compensatieplan dan ook ter inzage gelegd en kunnen er zienswijzen en, indien van toepassing, bezwaren op ingediend worden? Zo nee, is dat dan wel in lijn met de ruimtelijke ordening en rechtszekerheid?
14. Wordt er alsnog een actueel integraal totaaloverzicht van alle te kappen bomen gemaakt, om op basis daarvan het compensatieplan te kunnen uitwerken? En is dan ook met de aannemer duidelijk gemaakt welke bomen gespaard worden?
Ellen Putman,
Partij voor de Dieren Noord-Brabant
Indiendatum:
20 jan. 2025
Antwoorddatum: 22 jan. 2025
Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van onze technische vragen over de te kappen bomen in het kader van de GOL en de compensatie daarvan. De beantwoording heeft echter wel een aantal nieuwe vragen bij ons opgeroepen. We hopen dat deze ook beantwoord kunnen worden.
1. Het antwoord op onze eerste eerdere vraag interpreteren wij zo dat de aannemer een totaaloverzicht heeft van alle te kappen bomen. Wij ontvangen dat overzicht graag.
Antwoord:
Het klopt dat de aannemer het totaaloverzicht heeft van de reeds aangevraagde kapvergunningen. Zie bijlage voor een integraal overzicht hiervan.
Belangrijk hierbij te vermelden is dat:
- Dit overzicht nog niet volledig is, er moeten nog een aantal kapvergunningen worden aangevraagd;
- Het projectteam zoals meermaals is gecommuniceerd, nog in gesprek gaat met de aannemer én de omgeving over het besparen van zo veel mogelijk bomen. Dit kan er toe leiden dat een aantal kapvergunningen worden ingetrokken.
- Niet voor alle bomen een kapvergunning nodig is. Dit zal opnieuw gecheckt moeten worden. Dit leidt er mogeliik toe dat bomen die eerder niet vergunning plichtig waren, nu mogelijk wel zijn.
- Er is dus nog geen totaal overzicht van het aantal te kappen bomen.
2. Wij vinden het opmerkelijk dat er vanuit het project Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat geen integraal totaaloverzicht is van alle te kappen bomen. De reden die hiervoor is opgegeven, in antwoord op onze tweede eerdere vraag, is dat er nog geen onherroepelijk PIP ligt. Hoe kan het zijn dat er wel een PIP is – ookal is die nog niet onherroepelijk – en dat er dus concrete plannen zijn, maar dat vervolgens nog niet duidelijk is welke bomen voor deze plannen gekapt moeten worden? Maakt de kap van de bomen, en de compensatie daarvan, dan geen deel uit van het PIP?
Antwoord:
Zie beantwoording vraag 1.
Bomen/struweel die gekapt worden binnen het NNB zijn onderdeel van het PIP. Echter het overgrote deel van de bomen liggen niet binnen het NNB en daarmee geen onderdeel van het PIP. Voor deze kapvergunningen zijn de gemeenten het bevoegde gezag.
3. Zijn de ecologische effecten van de bomenkap in het hele gebied (Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk) en de compensatie niet betrokken bij het PIP? Indien die ecologische effecten wel bij het PIP zijn betrokken, hoe kan het dan dat er geen integraal overzicht is van de te kappen bomen?
Antwoord:
Zie antwoord op vraag 2. De bomenkap en bijhorende compensatie buiten NNB is geen onderdeel van het PIP. Ten behoeve van de gehele ontwikkeling GOL is een achtergrond rapport Natuur opgesteld. Hier zijn de ecologische effecten in beschouwd.
4. Hoe kan het dat er al kapvergunningen zijn verleend – zoals aangegeven in het antwoord op onze eerste eerdere vraag – terwijl in antwoord op onze tweede eerdere vraag is aangegeven dat er nog wijzigingen in het aantal te kappen bomen kunnen komen nadat de Raad van State groen licht heeft gegeven voor de GOL?
Antwoord:
Zoals eerder met uw staten gecommuniceerd is omwille van de voortgang van het project de aannemer reeds gecontracteerd voordat er een onherroepelijk PIP lag. Dit met als achterliggende gedachten dat er bij een positieve uitspraak door de Raad van State de werkzaamheden zo snel als mogelijk kunnen aanvangen. Dit betekent dus dat de aannemer reeds voorbereidende werkzaamheden heeft verricht, waaronder het aanvragen van de benodigde vergunningen voor het project.
Aan de kapvergunningen hangt een harde voorwaarde vast. Namelijk dat de bomen pas gekapt mogen worden nadat er een onherroepelijke uitspraak ligt van de Raad van State.
5. Worden de bomen waarvoor al kapvergunningen zijn verleend nog niet gekapt tot de plannen, inclusief het compensatieplan, helemaal definitief zijn?
Antwoord:
Ja, zie antwoord op vraag 4.
6. Ook in antwoord op onze tweede eerdere vraag is aangegeven dat met de aannemer nog het gesprek wordt gevoerd om zoveel als mogelijk bomen te sparen. Hoe kan het dat er al kapvergunningen zijn verleend, terwijl de GOL-stuurgroep nog met de ondernemer in gesprek is over welke bomen gespaard kunnen worden?
Antwoord:
Het project ligt inmiddels een aantal jaren stil. Dit betekent dat er ook gewijzigde eisen en inzichten zijn vanuit de verschillende partners en bevoegde gezagen. Dit leidt mogelijk tot geringe aanpassingen van het ontwerp (passend binnen de kaders van het PIP).
Daarnaast vinden er zo spoedig mogelijk na een positief besluit van de Raad van State, gesprekken plaats met omwonenden (o.a. het Vliimens Lint) over hun verzoek tot het behoud van een aantal bomen.
7. In de omgevingsvergunning die de gemeente Heusden heeft verleend voor het kappen en rooien van 59 houtopstanden – waar onze derde eerdere vraag gaat – wordt in het kader van de compensatie verwezen naar een Ruimtelijk Kwaliteits- en compensatieplan, waarvan in antwoord op die technische vraag ook is aangegeven dat het nog niet bestaat. In het antwoord wordt aangegeven dat een compensatieplan nog moet worden uitgewerkt. Hoe kan het zijn dat in een verleende kapvergunning in het kader van een Provinciaal plan wordt verwezen naar een Provinciaal stuk dat nog niet bestaat?
Antwoord:
Het zijn twee verschillende documenten. Het ruimtelijk kwaliteit plan (=het ruimteliik ontwerp) is een bijlage bij het PIP. Het compensatieplan wordt nog uitgewerkt in overleg met het bevoegd gezag, gemeente Heusden.
8. Klopt het dat de gemeente Heusden dus voorafgaand aan het onherroepelijk worden van het PIP al kapvergunningen heeft verleend?
Antwoord:
Ja, zie ook antwoord op vraag 4. In alle kapvergunningen zit een voorwaarde dat de bomen pas gekapt mogen worden als er een onherroepelijke uitspraak ligt.
9. Hoe lang zijn de door de gemeente Heusden verleende kapvergunningen (t.b.v. GOL) geldig, of zijn ze al verlopen?
Antwoord:
Hier zit geen eindtermijn aan vast. Alleen een harde voorwaarde (een onherroepelijk PIP).
10. Op basis van de door de gemeente Heusden verleende vergunningen lijkt de procedure te zijn dat dat de aannemer de compensatie mag bepalen (wat er gecompenseerd moet worden, waarde van bomen en bosschages bepalen, waar en hoe gecompenseerd wordt, en hoe het wordt gemonitord), terwijl en nadat de vergunningen om te mogen kappen dus al zijn verleend. Klopt deze omschrijving? Zo nee, wat klopt er niet aan de omschrijving? Zo ja, is deze procedure bestuurlijk juist?
Antwoord:
Nee, wet- en regelgeving schrijft de compensatieplicht voor. Specifiek voor de gemeente Heusden is dit geregeld in de Verordening fysieke leefomgeving Heusden en de omgevingswet. De aannemer dient een verzoek in bij het bevoegde gezag voor het kappen van bomen. Het bevoegde gezag bepaalt vervolgens wat de compensatieplicht is die hieruit volgt. Samen met het bevoegde gezag wordt bepaald waar deze compensatie gerealiseerd gaat worden.
11. Hoe kunnen inwoners en andere belanghebbenden redelijkerwijs kennis nemen van en reageren op dit soort vergunningen, bijvoorbeeld via zienswijzen, als wordt verwezen naar niet bestaande stukken?
Antwoord:
Het besluit voor het kappen van bomen wordt gepubliceerd door het bevoegde gezag. Tegen dit besluit kan binnen 6 weken bezwaar worden ingediend.
12. In antwoord op onze derde eerdere vraag is aangegeven dat de ruimte binnen de gemeente Heusden beperkt is voor de herplant van bomen. Wat wordt hier concreet mee bedoeld; is er weinig ruimte binnen de gemeente Heusden, binnen de gronden van de gemeente Heusden, binnen het plan, …?
Antwoord:
Compensatie van bomen mag niet overal plaatsvinden. Dit moet passen binnen het groenbeleidsplan 2023 - 2028 van de gemeente Heusden. De ruimte voor compensatie is hierin beperkt, aangezien er meerdere compensatieopgaven spelen binnen de gemeente Heusden. Zoals reeds aangegeven wordt gezamenlijk met de gemeente en belanghebbenden gekeken welke percelen ingezet kunnen worden voor de herplant van bomen (deel van landbouwpercelen / openbare ruimte).
13. In antwoord op onze derde eerdere vraag is aangegeven dat een volledig compensatieplan voor de herplant van de te kappen bomen wordt opgesteld zodra het PIP onherroepelijk is. Wordt het compensatieplan dan ook ter inzage gelegd en kunnen er zienswijzen en, indien van toepassing, bezwaren op ingediend worden? Zo nee, is dat dan wel in lijn met de ruimtelijke ordening en rechtszekerheid?
Antwoord:
Nee, dit compensatieplan wordt niet ter inzage gelegd. Dit wordt wel goedgekeurd door het bevoegd gezag. Zij moeten bepalen of wij voldoen aan onze compensatieplicht.
Zoals reeds aangekondigd zullen wij na het onherroepelijk worden van het PIP informatieavonden organiseren waar we onder andere het groenplan van het project zullen presenteren. Hierover zal afstemming plaatsvinden met alle belanghebbenden. Zorgvuldig handelen geldt ook hierbij als uitgangspunt. Wij hopen op een zo spoedig mogeliike uitspraak zodat we dit kunnen gaan oppakken.
14. Wordt er alsnog een actueel integraal totaaloverzicht van alle te kappen bomen gemaakt, om op basis daarvan het compensatieplan te kunnen uitwerken? En is dan ook met de aannemer duidelijk gemaakt welke bomen gespaard worden?
Antwoord:
Ja.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Vragen over rapport over drinkwater van Zuidelijke Rekenkamer en de waterschappen
Lees verderTechnische vraag over provinciale projecten die worden geraakt door de RvS-uitspraak, over Rendac en de Amercentrale, van 18 december
Lees verder