Vragen over de wens van de gemeente Eindhoven voor een tunnel onder het kwetsbare natuur­gebied Dommeldal


Indiendatum: sep. 2013

Schriftelijke vragen van de Statenfractie van de Partij voor de Dieren aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant betreffende de wens van de gemeente Eindhoven voor een tunnel onder het kwetsbare natuurgebied Dommeldal.

Geacht college,

Op dinsdag 10 september maakte VVD-wethouder Joost Helms op basis van standpunten in de Eindhovense gemeenteraad bekend dat, in het kader van voltooiing van een rondweg om de stad, het plaatsen van een tunnel onder het kwetsbare natuurgebied Dommeldal de voorkeur heeft boven een lage brug over het natuurgebied. Reden hiervoor is dat een tunnel minder belastend zou zijn voor de natuur in het gebied. Ten aanzien van gezondheidsaspecten en natuurwaarden heeft een tunnel onder het natuurgebied grote voordelen. Gedeputeerde van Heugten heeft te kennen gegeven geen meerwaarde te zien in het boren van een tunnel en dat hier geen geld beschikbaar voor is.1 Op 12 september 2013 werd bekend dat er een onderzoek komt naar de kosten en effecten van een geboorde tunnel onder het Dommeldal voor voltooiing van de rondweg om Eindhoven. Dit heeft bij ons geleid tot de volgende vragen:

1. Gedeputeerde van Heugten heeft aangegeven geen meerwaarde te zien in een tunnel die waarschijnlijk minder belastend is voor de natuur. Wat bedoelt de gedeputeerde met deze uitspraak?

Nadat de N279 is verbreed naar 2x2 rijstroken, is de snelste en kortste afstand van Rotterdam en grote delen van de Randstad over de N279. De huidige kortste route van Rotterdam naar Duisburg gaat nu over Arnhem met 206 km. Via de N279 vermindert deze afstand met 15,7 km van nu 206 over Arnhem naar 198,3 km over de opgewaardeerde N279. Daarnaast zal ook al het bestaande verkeer vanuit de hele Randstad naar Venlo omschakelen naar de N279. Navigatie apparaten beslissen al op minimale verschillen. De verkeersomvang over de opgewaardeerde N279 zal derhalve exponentieel toenemen.

2. Bent u het met ons eens dat door deze extra verkeersbelasting een groter negatief effect op de natuurwaarden in het gebied ontstaat? Zo ja, staat daar compensatie tegenover? Zo nee, waarom niet?

De weg plus verbreding van de N279 tussen Veghel en Helmond kost volgens de huidige plannen in totaal 865 miljoen euro. De fractie van de VVD in de Eindhovense gemeenteraad is van mening dat een tunnel onder natuurgebied Dommeldal het maken van extra kosten waard is als deze minder milieuschade veroorzaakt dan een lage brug over het natuurgebied.

3. Deelt de gedeputeerde de mening van de VVD-fractie in de Eindhovense gemeenteraad? Zo ja, bent u bereid om meer kosten te maken voor het aanleggen van de tunnel als dit nodig blijkt te zijn? Zo nee, waarom niet?

4. Onder welke voorwaarden zou de aanleg van een tunnel onder natuurgebied Dommeldal volgens de gedeputeerde wèl realistisch zijn en meerwaarde hebben (kostentechnisch en op het gebied van meerwaarde voor de natuur)?


Wij vernemen graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Ir. Marco van der Wel
Partij voor de Dieren

Indiendatum: sep. 2013
Antwoorddatum: 8 okt. 2013

Wij beantwoorden deze vragen als volgt.

1.Gedeputeerde Van Heugten heeft aangegeven geen meerwaarde te zien in een tunnel die waarschijnlijk minder belastend is voor de natuur. Wat bedoelt de gedeputeerde met deze uitspraak?

Antwoord: Gedeputeerde Van Heugten heeft, als voorzitter van de Stuurgroep Brainport Oost, naar aanleiding van onderzoeksresultaten in het kader van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Noordoostcorridor het standpunt van de Stuurgroep verwoord. In dat onderzoek is een gebouwde (gegraven) tunnel bij het Dommeldal vergeleken met een brug . Uit de onderzoeken blijkt dat een lage brug over het Dommeldal beter scoort dan een gebouwde tunnel op de aspecten grondwater, aantasting aardkundige waarden, archeologie, veiligheid en kosten. De tunnel scoort beter op het aspect landschap. Uit diezelfde onderzoeksgegevens blijkt dat een tunnel qua natuur en luchtkwaliteit niet onderscheidend beter scoort ten opzichte van een weg/brug op poten.


Nadat de N279 is verbreed naar 2x2 rijstroken, is de snelste en kortste afstand van Rotterdam en grote delen van de Randstad over de N279. De huidige kortste route van Rotterdam naar Duisburg gaat nu over Arnhem met 206 km. Via de N279 vermindert deze afstand met 15,7 km van nu 206 over Arnhem naar 198,3 km over de opgewaardeerde N279. Daarnaast zal ook al het bestaande verkeer vanuit de hele Randstad naar Venlo omschakelen naar de N279. Navigatie apparaten beslissen al op minimale verschillen. De verkeersomvang over de opgewaardeerde N279 zal derhalve exponentieel toenemen.

2. Bent u het met ons eens dat door deze extra verkeersbelasting een groter negatief effect op de natuurwaarden in het gebied ontstaat? Zo ja, staat daar compensatie tegenover? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, wij zijn het niet met u eens. Uit de onderzoeken die in het kader van het NRD zijn gedaan blijkt dat de opwaardering van de N279 er niet voor zorgt dat het verkeer van de Randstad naar Venlo of Duisburg over de N279 gaat rijden. Er is slechts een licht aantrekkende werking op het doorgaande verkeer (5% toename van het doorgaande verkeer ten opzichte van de autonome ontwikkeling in 2030).

Indien er negatieve effecten optreden worden deze conform de provinciale beleidsregel Natuurcompensatie gemitigeerd en gecompenseerd.

Om de eventuele aantrekkende werking van de opgewaardeerde N279 te verminderen, adviseert de Stuurgroep Brainport Oost een ontwerp- en snelheidsregime van 80 km/uur op de N279 inclusief gelijkwaardige kruisingen op het gedeelte Veghel - Laarbeek.


De weg plus verbreding van de N279 tussen Veghel en Helmond kost volgens de huidige plannen in totaal 865 miljoen euro. De fractie van de VVD in de Eindhovense gemeenteraad is van mening dat een tunnel onder natuurgebied Dommeldal het maken van extra kosten waard is als deze minder milieuschade veroorzaakt dan een lage brug over het natuurgebied.

3. Deelt de gedeputeerde de mening van de VVD-fractie in de Eindhovense gemeenteraad? Zo ja, bent u bereid om meer kosten te maken voor het aanleggen van de tunnel als dit nodig blijkt te zijn? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: De definitieve keuze voor een tunnel onder of brug over het Dommeldal moet nog gemaakt worden. De Stuurgroep Brainport Oost heeft ons college inmiddels op 12 september unaniem geadviseerd om een geboorde tunnel onder het Dommeldal in de vervolgfase verder te onderzoeken. De reden is dat de effecten van een geboorde tunnel nu onvoldoende bekend zijn en aldus nog geen goed afgewogen besluit genomen kan worden.


4.Onder welke voorwaarden zou de aanleg van een tunnel onder natuurgebied Dommeldal volgens de gedeputeerde wèl realistisch zijn en meerwaarde hebben (kostentechnisch en op het gebied van meerwaarde voor de natuur)?

Antwoord: Er zijn geen voorwaarden vooraf gesteld. Wij maken een integrale keuze. Daarbij zijn meerdere aspecten betrokken, zoals doelbereik, milieueffecten (geluid, lucht, natuur, etc.), gevolgen voor het verkeer, gebiedsimpuls, draagvlak en aanleg- en exploitatiekosten.


Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

Voorzitter, Secretaris

Interessant voor jou

Vragen over de financiële positie van het havenschap Moerdijk en (mogelijke) verliezen op derivaten

Lees verder

Vragen over overeenkomst provincie Noord-Brabant met drinkwaterbedrijven Evides en Brabant Water

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer