Vragen over uitbreiding de Kooi in de gemeente Woensdrecht
Indiendatum: dec. 2013
Schriftelijke vragen van de Statenfractie van de Partij voor de Dieren aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant betreffende uitbreiding de Kooi in de gemeente Woensdrecht.
Geacht college,
Heden, 13 december, heeft ons het bericht bereikt dat naast een terrein (manege Stevenshof) aan de oostkant van de Kooi als uitbreidingslocatie te hebben bekeken, nu ook een terrein aan de westkant van het bedrijventerrein een optie voor uitbreiding is volgens de gemeente Woensdrecht. Dit heeft bij ons de volgende vragen opgeroepen.
1. Bent u op de hoogte van het voornemen van de gemeente Woensdrecht om een tweetal mogelijke uitbreidingslocaties van het industrieterrein de Kooi te gaan onderzoeken?
In de ruimtelijke visie die is gemaakt door de bestuurlijke kerngroep Aviolanda is afgesproken dat eerst het bedrijventerrein van Fokker zal worden (her)ontwikkeld (6,5 ha) en op het terrein van de vliegbasis, aansluitend Fokker, zal worden gezocht naar ruimte voor bedrijven. Voorts dient op basis van effectieve ruimtevraag gekomen te worden tot optimale herstructurering van het bestaande bedrijventerrein De Kooi, de geschatte beschikbare ruimte is mogelijk 4 ha. Pas als deze locaties zijn uitgegeven is er sprake van de optie om het industrieterrein De Kooi uit te breiden met maximaal 15 Ha, welke uitbreiding moet worden bestemd voor luchtvaartgebonden industrie.
2. Bent u, met ons, van mening dat de uitbreiding van industrieterrein de Kooi ten behoeve van niet-luchtvaart gebonden bedrijven, in tegenspraak is met de ruimtelijke visie? Zo ja, kunt u en gaat u hier maatregelen tegen treffen? Zo nee, waarom niet?
3. Bent u met ons van mening dat de gemeente Woensdrecht met dit voornemen eenzijdig de afspraken uit de MGA bijeenkomsten naast zich neerlegt? Zo nee, waarom niet?
4. In het Uitwerkingsplan Brabantse Buitensteden en Woensdrecht staat dat industrieterrein De Kooi met maximaal 15 ha mag worden uitgebreid. Bent u van mening dat het toewijzen van (een deel van) deze uitbreidingsmogelijkheden aan niet-luchtvaartgebonden bedrijven ten koste gaat van de ontwikkelingsmogelijkheden van Aviolanda? Zo nee, waarom niet?
5. Als u van mening bent dat het toelaten van niet-luchtvaartgebonden bedrijven niet ten koste gaat van de ontwikkelingsmogelijkheden van Aviolanda, impliceert dat dan dat u de kans gering acht dat Aviolanda ook op termijn de behoefte aan ruimte voor luchtvaartgebonden industrie zal genereren?
6. Bent u, met ons, van mening dat het niet getuigt van zorgvuldig ruimtegebruik als er wordt gekozen voor uitbreiding van industrieterrein de Kooi in plaats van te kiezen voor optimale herstructurering, welke ongeveer 4 ha ruimte zal bieden? Zo nee, waarom niet?
7. Bent u, met ons, van mening dat de mogelijke uitbreiding aan de westzijde van industrieterrein de Kooi niet de voorkeur verdient omdat dit terrein de status attentiegebied EHS heeft en om te voorkomen dat er schade aan het Kooibos en aan de verbinding van de amfibieëngebieden aldaar, door massieve bebouwing langs de Bunkerbaan (de randweg) ontstaat zoals verwoord in de Ruimtelijke Visie Aviolanda Woensdrecht? Zo nee, waarom niet?
Graag vernemen wij uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Ir. Marco van der Wel
Partij voor de Dieren
Indiendatum:
dec. 2013
Antwoorddatum: 7 jan. 2014
Geachte heer Van der Wel,
Bij brief van 13 december 2013, ingekomen op 16 december 2013, heeft u namens de Partij voor de Dieren fractie op grond van het Reglement van Orde voor Provinciale Staten schriftelijke vragen gesteld.
Wij beantwoorden deze vragen als volgt.
1. Bent u op de hoogte van het voornemen van de gemeente Woensdrecht om een tweetal mogelijke uitbreidingslocaties van het industrieterrein de Kooi te gaan onderzoeken?
Antwoord: Ja, wij zijn hiervan op de hoogte.
2. In de ruimtelijke visie die is gemaakt door de bestuurlijke kerngroep Aviolanda is afgesproken dat eerst het bedrijventerrein van Fokker zal worden (her)ontwikkeld (6,5 ha) en op het terrein van de vliegbasis, aansluitend Fokker, zal worden gezocht naar ruimte voor bedrijven. Voorts dient op basis van effectieve ruimtevraag gekomen te worden tot optimale herstructurering van het bestaande bedrijventerrein De Kooi, de geschatte beschikbare ruimte is mogelijk 4 ha. Pas als deze locaties zijn uitgegeven is er sprake van de optie om het industrieterrein De Kooi uit te breiden met maximaal 15 Ha, welke uitbreiding moet worden bestemd voor luchtvaartgebonden industrie.
Bent u, met ons, van mening dat de uitbreiding van industrieterrein de Kooi ten behoeve van niet-luchtvaart gebonden bedrijven, in tegenspraak is met de ruimtelijke visie? Zo ja, kunt u en gaat u hier maatregelen tegen treffen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Nee, in de ruimtelijke visie is door de verschillende partijen1, naast het hierboven door u beschreven stappenplan, afgesproken dat op en rond het bedrijventerrein De Kooi maximaal zal worden ingezet om daar 15 hectare ruimte te maken voor bedrijvigheid passend binnen het concept Aviolanda Woensdrecht. In het Regionaal Ruimtelijk Overleg (RRO) zijn deze afspraken bestendigd.
3. Bent u met ons van mening dat de gemeente Woensdrecht met dit voornemen eenzijdig de afspraken uit de MGA bijeenkomsten naast zich neerlegt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Nee, het staat de gemeente vrij om, conform het raadsbesluit, de ontwikkelingsmogelijkheden van en de belangstelling van bedrijven voor de uitbreidingslocaties nader uit te werken. Dit geldt zowel voor het terrein aan de oostkant van bedrijventerrein de Kooi als aan de westkant van het bedrijventerrein de Kooi.
4. In het Uitwerkingsplan Brabantse Buitensteden en Woensdrecht staat dat industrieterrein De Kooi met maximaal 15 ha mag worden uitgebreid. Bent u van mening dat het toewijzen van (een deel van) deze uitbreidingsmogelijkheden aan niet-luchtvaartgebonden bedrijven ten koste gaat van de ontwikkelingsmogelijkheden van Aviolanda? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Voor zover ons bekend is er nog geen sprake van toewijzing van een deel van de uitbreidingsmogelijkheden aan niet-luchtvaartgebonden bedrijven.
5. Als u van mening bent dat het toelaten van niet-luchtvaartgebonden bedrijven niet ten koste gaat van de ontwikkelingsmogelijkheden van Aviolanda, impliceert dat dan dat u de kans gering acht dat Aviolanda ook op termijn de behoefte aan ruimte voor luchtvaartgebonden industrie zal genereren?
Antwoord: Wij zijn van mening dat het toelaten van niet-luchtvaartgebonden bedrijven ten koste gaat van de ontwikkelingsmogelijkheden van Aviolanda. Het spreekt voor zich dat gronden die niet ten behoeve van Aviolanda worden uitgegeven Aviolanda in haar ontwikkelingsmogelijkheden beperken. Daarom juist zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkelingsmogelijkheden specifiek voor Aviolanda.
6. Bent u, met ons, van mening dat het niet getuigt van zorgvuldig ruimtegebruik als er wordt gekozen voor uitbreiding van industrieterrein de Kooi in plaats van te kiezen voor optimale
herstructurering, welke ongeveer 4 ha ruimte zal bieden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Ja, zorgvuldig ruimtegebruik wordt nagestreefd. De BOM/BHB is op verzoek van de gemeente Woensdrecht ingeschakeld voor begeleiding van de ontwikkelingen op bedrijventerrein de Kooi. Zoals aangegeven in de ruimtelijke visie wordt intensief ruimtegebruik nagestreefd, volgens de ladder van duurzame verstedelijking. Daarbij gaat het om een optimale herstructurering van het bestaande bedrijventerrein de Kooi, waarbij de geschatte beschikbare ruimte beperkt is, mogelijk 4 hectare. Zie eveneens de beantwoording onder vraag 2.
7. Bent u, met ons, van mening dat de mogelijke uitbreiding aan de westzijde van industrieterrein de Kooi niet de voorkeur verdient omdat dit terrein de status attentiegebied EHS
heeft en om te voorkomen dat er schade aan het Kooibos en aan de verbinding van de amfibieëngebieden aldaar, door massieve bebouwing langs de Bunkerbaan (de randweg) ontstaat zoals verwoord in de Ruimtelijke Visie Aviolanda Woensdrecht? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Ja, daarnaast is binnen de ruimtelijke visie aangegeven dat de beperkte uitbreidingsmogelijkheden, vanwege buisleidingen, de aanwezigheid van het Kooibos en ter voorkoming van te massieve bebouwing aan het nieuwe Randweg-tracé er aandacht nodig is voor een goede inpassing van de benodigde hectaren.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
namens deze,
Voorzitter, Secretaris,
Prof. dr. W.B.H.J. van de Donk Ir. A.M. Burger
1 Het betreft hier de partijen: Provincie Noord-Brabant, gemeente Woensdrecht, World Class Aviation Academy, Stork Fokker, Brabantse Milieufederatie en World Class Maintenance
Interessant voor jou
Vragen over de jacht op vossen in het donker
Lees verderVragen over de voortgang in het proces van vergunningverlening / verplaatsing van Lavi B.V.
Lees verder