Opinie: Miljoenen voor mooier Eindhoven Airport terwijl de lucht­vaart moet inbinden


14 juli 2022

De provincie Noord-Brabant wil aan Eindhoven Airport 55 miljoen euro uitlenen. Niet om eindelijk werk te maken van de noodzakelijk krimp van de luchtvaart, maar om van Eindhoven Airport een belangrijk visitekaartje van Brabant te maken. Met het geld zal vooral het interieur van het vliegveld worden opgesmukt. Ondanks de belachelijk lage prijzen van vliegtickets, waarbij de maatschappelijke kosten compleet worden genegeerd, wordt vliegen blijkbaar nog steeds niet aantrekkelijk genoeg bevonden. Leg dat maar eens uit aan de demonstrerende veeboeren.

Dat mensen het hogerop zoeken is enigszins te begrijpen. Het water staat ons tenslotte aan de lippen. Niet alleen vanwege de opwarming van de aarde, maar ook vanwege de stikstof- en biodiversiteitscrisis, de wooncrisis, en de ondermaatse toestand van de Brabantse luchtkwaliteit.

Terwijl we serieus moeten inbinden op onze uitstoot, omdat alles om ons heen steeds sneller smelt en afbrokkelt, wil Eindhoven Airport dus méér reizigers verleiden om in een vliegtuig te stappen. Ook is het de bedoeling om regio Eindhoven nog aantrekkelijker te maken voor expats en andere mensen die vervolgens ook een woning in Brabant nodig hebben.

Klimaat, stikstof, gezonde lucht, wonen; allemaal beleidsonderwerpen waar de provincie een positieve richting op wil sturen. Dus waarom wil de provincie dan toch de vervuilende luchtvaart faciliteren, en het lokken van extra werknemers terwijl er een woningentekort is? Zoals de vee-industrie echt zal moeten krimpen voor een duurzame samenleving, moet de luchtvaart daar ook aan geloven.

De lening van 55 miljoen euro komt uit een pot voor ‘maatschappelijk relevante investeringen’, zoals zero emissie-bussen of het aankopen van grond om de natuurdoelen te halen. Het opkalefateren van de wachtruimten, zachtere stoelen plaatsen, en de uitbreiding van de bestaande parkeergarage van het vliegveld zijn wat mij betreft niet ‘maatschappelijk relevant’.

De provincie stelt dat het mooier maken van de terminal goed is voor de maatschappij. Maar wat écht belangrijk is voor de maatschappij; een schone leefomgeving, zonder te veel fijnstof en stikstof van de luchtvaart. Met meer reizigers die ook nog eens eerder geneigd zijn om met de auto naar het vliegveld te komen; hoe gaan we dan ooit de uitstoot terugdringen?

Want de uitstoot van CO2 en stikstof is een probleem waar niemand omheen kan. Eindhoven Airport heeft de natuurvergunning, waar de uitstoot van stikstof aan is gekoppeld, nog niet gekregen. We hoeven ons daar echter geen zorgen om te maken, zegt de gedeputeerde mobiliteit desgevraagd, want “die vergunning komt na de zomer”.

Ze zegt het met zoveel zekerheid en vertrouwen dat het bijna lijkt alsof die vergunning slechts een formaliteit is. Alsof er géén stikstofcrisis is, alsof er géén bouw- en klimaatcrisis is. Geen wonder dat er geen bank in Nederland te porren was voor een lening aan Eindhoven Airport; zij weten wél wat de risico’s zijn.

Op Eindhoven Airport is het een komen en gaan van stikstofuitstotende vliegtuigen die over de omringende Natura 2000-gebieden vliegen. Hoe gaan we aan veehouders uitleggen dat we deze vluchten niet gaan ontmoedigen, maar juist aantrekkelijker gaan maken? En wat heb je aan een mooie wachtruimte met zachte stoelen, als je straks niet meer kunt vliegen? Want ook de luchtvaart moet serieus inbinden.


Anne-Miep Vlasveld is fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in Noord-Brabant

Gerelateerd nieuws

Afscheid en beëdiging

Vandaag nam (voormalig) fractievoorzitter Marco afscheid van Provinciale Staten en van onze fractie. Wij wensen hem alle succ...

Lees verder

Stikstofdeadline van 2024 blijft mogelijk door minder dieren te houden

De Raad van State heeft de provincie weer met de neus op de feiten gedrukt, zoals Partij voor de Dieren Statenlid Anne-Miep V...

Lees verder