Promo­tie­cam­pagne zicht­stallen varkens misleidend


3 juni 2007

De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt in haar uitspraak dat de campagne Stap in de Stal, waarin het publiek wordt uitgenodigd zogeheten zichtstallen met varkens te bezoeken, misleidend is. Volgens de RCC geven de zichtstallen geen representatief beeld van de huidige varkenshouderij, maar van een situatie die op z’n vroegst pas vanaf 2013 zal gelden. De uitspraak van de RCC volgt op een klacht die is ingediend door de Partij voor de Dieren.

De uitspraak geldt voor de websites www.stapindestal.nl en www.varkensinzicht.nl. Deze zouden consumenten misleiden. In de campagne prijst Bennie Jolink, bekend van de rockgroep Normaal, via reclameboodschappen op de radio en via internet de zogenoemde zichtstallen aan. Burgers kunnen hier zonder vooraf een afspraak te maken, binnenlopen om de leefomstandigheden van de varkens te bekijken.

De Partij voor de Dieren vindt dat de campagnes ten onrechte de indruk wekken dat deze stallen representatief zijn voor de moderne varkenshouderij in Nederland. De Reclame Code Commissie is het eens met de partij wat betreft de informatie op de websites. De reclame op de radio is echter niet misleidend, aldus de RCC.


Partij voor de Dieren / Spits, 23/05/07
Copyright ©2007 AgriHolland B.V.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief