Technische vragen over abri's in Brabant
Indiendatum: 5 sep. 2024
In het Trendrapport 2019-2023 van het OV in Brabant lezen we dat er in Brabant ruim 5.400 bushaltes zijn. We vermoeden dat de provincie verantwoordelijk is voor de haltes buiten de bebouwde kom, en gemeenten voor de haltes in de bebouwde kom.Graag zouden wij wat meer te weten komen over de bushokjes/abri’s in Brabant, en m.n. de rol en verantwoordelijkheid die de provincie hier in heeft. We hopen daarom dat u antwoord kunt geven op onderstaande vragen. Gerelateerde relevante extra informatie is natuurlijk ook welkom.
1. In welke mate is de provincie verantwoordelijk voor bushokjes/abri’s in Brabant, en hoe verhoudt zich dat tot gemeenten en vervoerders?
2. Afhankelijk van het antwoord op de vorige vraag: voor hoeveel bushokjes/abri’s is de provincie verantwoordelijk?
3. Welke rol speelt de provincie in de toegankelijkheid en sociale veiligheid van de Brabantse bushokjes/abri’s?
4. Welke rol speelt de provincie in de reclame-uitingen op/in de Brabantse bushokjes/abri’s? Hoeveel inkomsten levert dit de provincie en/of de vervoerder op?
Indiendatum:
5 sep. 2024
Antwoorddatum: 9 sep. 2024
In het Trendrapport 2019-2023 van het OV in Brabant lezen we dat er in Brabant ruim 5.400 bushaltes zijn. We vermoeden dat de provincie verantwoordelijk is voor de haltes buiten de bebouwde kom, en gemeenten voor de haltes in de bebouwde kom.Graag zouden wij wat meer te weten komen over de bushokjes/abri’s in Brabant, en m.n. de rol en verantwoordelijkheid die de provincie hier in heeft. We hopen daarom dat u antwoord kunt geven op onderstaande vragen. Gerelateerde relevante extra informatie is natuurlijk ook welkom.
1. In welke mate is de provincie verantwoordelijk voor bushokjes/abri’s in Brabant, en hoe verhoudt zich dat tot gemeenten en vervoerders?
Antwoord:
Elke wegbeheerder is verantwoordelijk voor haar eigen weg en toebehoren, daar horen ook bushaltes met bijbehorende voorzieningen bii. De provincie is in principe verantwoordelijk voor de bushalten en abri's langs de provinciale wegen in Brabant, maar er zijn nog uitzonderingen vanuit het verleden. Sommige provinciale wegen lopen door de bebouwde kom. Bij haltes met veel instappers staan in veel gevallen een abri; het merendeel daarvan betreft haltes binnen de bebouwde kom die in beheer bij een gemeente zijn. In Brabant heeft de provincie momenteel 236 bushaltes in haar beheer; de andere wegbeheerders in Brabant (voornamelijk gemeenten) ca 5.200 haltes. De vervoerders hebben geen eigen bushaltes.
2. Afhankelijk van het antwoord op de vorige vraag: voor hoeveel bushokjes/abri’s is de provincie verantwoordelijk?
Antwoord:
De provincie heeft momenteel 71 abri's in beheer.
3. Welke rol speelt de provincie in de toegankelijkheid en sociale veiligheid van de Brabantse bushokjes/abri’s?
Antwoord:
Abri's zijn bedoeld als wachtruimte en bescherming tegen de weersinvloeden en bieden zitgelegenheid. In de openbare ruimte is echter niet altijd plaats voor een abri. Het streven van wegbeheerders is om bij haltes met veel instappers een abri te plaatsen; bij contacten met andere wegbeheerders wordt dit ook onder de aandacht gebracht vanuit de provincie, vanuit haar rol als concessieverlener van het OV. De provinciale haltes betreffen bushaltes met relatief weinig instappers; veelal buiten de bebouwde kom. In onze beleidregels wegen is opgenomen dat het streven is om bij gemiddeld 25 instappers of meer op een werkdag, een abri te plaatsen. Ook is het streven om te zorgen dat op alle provinciale haltes een vorm van verlichting aanwezig is; onder andere voor het aspect sociale veiligheid.
Momenteel worden alle bushaltes in provinciaal beheer geschouwd. Daaruit volgt een actieplan om alle provinciale bushaltes de komende jaren op de gewenste kwaliteit te brengen en een kosteninschatting hierbij. Dit plan, met een prioritering van de (verbeteringen aan de) haltes, zal naar verwachting dit jaar aan Gedeputeerde Staten aangeboden worden. Het halteactieplan en het toewerken naar verbetering van de provinciale haltes sluit naadloos aan bij het Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid 2024-2028 in Brabant, conform het Landelijke Bestuursakkoord. Dit uitvoeringsprogramma betreft de gemeentelijke haltes.
4. Welke rol speelt de provincie in de reclame-uitingen op/in de Brabantse bushokjes/abri’s? Hoeveel inkomsten levert dit de provincie en/of de vervoerder op?
Antwoord:
Conform ons beleid voor de provinciale wegen zijn reclame-uitingen vanwege de veiligheid niet toegestaan. Alle abri's in beheer bij de provincie kennen geen reclame. Andere wegbeheerders hebben vaak wel contracten met bedrijven; die in ruil voor reclame abri's plaatsen, onderhouden en vernieuwen. Bij gemeenten met wegen met hoge intensiteiten, kan een contract een opbrengst genereren voor de gemeente. Wij hebben geen inzicht in deze contracten en eventuele opbrengsten. De vervoerders dragen geen verantwoordelijkheid voor de bushaltes waar ze halteren; met uitzondering van haltepaal en haltebord (en informatie op de halte) en generen dus ook geen opbrengsten Uit reclame op abri's.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Technische vragen over het snoeien van bomen langs bloemencorsoroutes
Lees verderTechnische vragen over het concept Uitvoeringsagenda Landbouw & Voedsel 2024-2027
Lees verder