Technische vragen over de snelheidslimieten en adviessnelheden op de N264 tussen Odiliapeel en Haps, volgens het vastgestelde voorkeursalternatief
Indiendatum: 7 dec. 2021
De planstudiefase van project Herinrichting N264 Odiliapeel – Haps is afgerond met de vaststelling van het voorkeursalternatief en een uitvoeringsfasering. We lezen dat op de weg verschillende snelheidslimieten van kracht blijven, en dat op een bepaald stuk van deelgebied 3 een adviessnelheid van 60 kilometer per uur gaat gelden. Wij hebben hierover een paar technische vragen.
1. Kunt u over het hele tracé aangeven welke snelheidslimieten gelden (bij voorkeur op een kaart)?
In het nieuwsbericht lezen we dat vanuit Sint Hubert is opgeroepen om goed te letten op de overgang tussen de verschillende snelheden op de weg.
2. Op welke wijze is gehoor gegeven aan de oproep om “goed te letten op de overgang tussen de verschillende snelheden”, en hoe is dat concreet vormgegeven in de plannen?
3. Welke overwegingen hebben er voor gezorgd dat in het voorkeursalternatief verschillende snelheidslimieten op het tracé gelden?
Op het deel van het tracé waar een adviessnelheid van 60 kilometer per uur gaat gelden wordt de weg zo ingericht dat het heel natuurlijk voelt om die snelheid aan te houden.
4. Welke overwegingen liggen ten grondslag aan de keuze voor een adviessnelheid i.p.v. een snelheidslimiet van 60 km per uur, als de weg al op die snelheid wordt ingericht?
5. Hoe is het in het kader van verkeersveiligheid te verantwoorden om een hogere snelheidslimiet aan te houden op het stuk weg dat wordt ingericht op een snelheid van 60 kilometer per uur?
Indiendatum:
7 dec. 2021
Antwoorddatum: 15 dec. 2021
De planstudiefase van project Herinrichting N264 Odiliapeel – Haps is afgerond met de vaststelling van het voorkeursalternatief en een uitvoeringsfasering. We lezen dat op de weg verschillende snelheidslimieten van kracht blijven, en dat op een bepaald stuk van deelgebied 3 een adviessnelheid van 60 kilometer per uur gaat gelden. Wij hebben hierover een paar technische vragen.
1. Kunt u over het hele tracé aangeven welke snelheidslimieten gelden (bij voorkeur op een kaart)?
Antwoord:
De N264 tussen Odiliapeel en Haps is gecategoriseerd als een Gebiedsontsluitingsweg (GOW) en heeft een gebiedsontsluitende functie in het wegennet voor de omliggende dorpen en kernen. Deze wegcategorie kent twee snelheidslimieten:
• Binnen de bebouwde kom (BIBEKO): 50 km/h;
• Buiten de bebouwde kom (BUBEKO): 80 km/h.
In het nieuwsbericht lezen we dat vanuit Sint Hubert is opgeroepen om goed te letten op de overgang tussen de verschillende snelheden op de weg.
2. Op welke wijze is gehoor gegeven aan de oproep om “goed te letten op de overgang tussen de verschillende snelheden”, en hoe is dat concreet vormgegeven in de plannen?
Antwoord:
De overgangen naar de verschillende snelheden binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom worden allereerst aangeven door de bestaande komgrenzen. Vervolgens zijn er extra maatregelen getroffen:
- Het plaatsen van adviessnelheidsborden 60 km/h.
- Vanuit kom St Hubert naar Haps:
- Komgrens St Hubert: bord adviessnelheid 60 km/h
- Achterdijk: bord herhaling adviessnelheid 60 km/h
- Nabij Brug/water: bord einde adviessnelheid 60 km/h
- Komgrens St Hubert: bord adviessnelheid 60 km/h
- Vanuit Haps naar St Hubert
- Nabij brug/water: (start) bord adviessnelheid 60 km/h
- Achterdijk: bord herhaling adviessnelheid 60 km/h
- Vanuit kom St Hubert naar Haps:
- Realiseren van een overrijdbare midden geleider tussen komgrens St. Hubert en Achterdijk (voorkomen van inhalen in- of nabij bochten);
- Plaatsen van geleiderails in beide bermen van Pastoor Jacobsstraat en Hapseweg;
- Doorgetrokken streep;
3. Welke overwegingen hebben er voor gezorgd dat in het voorkeursalternatief verschillende snelheidslimieten op het tracé gelden?
Antwoord:
De grondslag van de overwegingen vindt zijn basis in het Handboek Wegontwerp van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW).
De N264 is aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg (GOW) en is als gevolg daarvan functioneel ingericht op een snelle doorstroom van het verkeer, gekoppeld aan een grote mate van verkeersveiligheid. In samenhang met de functie van de weg (GOW) betekent dit dat er twee maximumsnelheden of snelheidslimieten gelden, te weten binnen de bebouwde kom (50 km/h) en buiten de bebouwde kom (80 km/h).
Op het deel van het tracé waar een adviessnelheid van 60 kilometer per uur gaat gelden wordt de weg zo ingericht dat het heel natuurlijk voelt om die snelheid aan te houden.
4. Welke overwegingen liggen ten grondslag aan de keuze voor een adviessnelheid i.p.v. een snelheidslimiet van 60 km per uur, als de weg al op die snelheid wordt ingericht?
Antwoord:
De functie van de weg is medebepalend voor de aldaar geldende snelheidslimieten. De maximumsnelheid of snelheidslimiet van 60 km/h is bedoeld voor Erftoegangswegen met bijbehorende inrichting. De N264 is een Gebiedsontsluitingsweg (GOW) en als zodanig gelden er twee snelheidslimieten; binnen de bebouwde kom 50 km/h en buiten de bebouwde kom 80 km/h.
Door het bochtige karakter van de weg ter plaatse van de Pastoor Jacobsstraat en Hapseweg is er als aanvullende maatregel voor gekozen om een adviessnelheid van 60km/h te hanteren. Dit omdat een snelheidslimiet van 60 km/h juridisch niet te handhaven is op een weg die gecategoriseerd is als Gebiedsontsluitingsweg (GOW).
5. Hoe is het in het kader van verkeersveiligheid te verantwoorden om een hogere snelheidslimiet aan te houden op het stuk weg dat wordt ingericht op een snelheid van 60 kilometer per uur?
Antwoord:
De N264 is gecategoriseerd als Gebiedsontsluitingsweg en is als zodanig ingericht met de daarbij behorende snelheidslimiet van 80 km/h (BUBEKO) en een snelheidslimiet van 50 km/h (BIBEKO).
Echter, vanwege het bochtige karakter van de weg (met name overgang Hapseweg – Pastoor Jacobsstraat) is ervoor gekozen om hier een adviessnelheid van 60 km/h kenbaar te maken door middel van borden.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Technische vragen over het verdwijnen van een zandpad ‘Everbos’ in Boxtel
Lees verderTechnische vragen over het Regionaal Publiek Ontwikkelbedrijf REKS Hart van Brabant
Lees verder