Tech­nische vragen over Staten­me­de­deling Evaluatie werkwijze en func­ti­o­neren Commissies Regionaal Overleg voor de regionale vlieg­velden Breda Inter­na­tional Airport en Kempen Airport


Indiendatum: 10 jan. 2025

1. “Er is behoefte aan een compacte training/inwerkprogramma voor (nieuwe) leden, zodat de CRO’s efficiënter kunnen functioneren.” En later in de Statenmededeling: “We zijn in overleg met de CRO’s over het opstellen van een inwerkprogramma voor (nieuwe) leden.”
Wat is de stand van zaken hieromtrent?

Antwoord:
Hierover is het gesprek gevoerd met de CRO’s. Op korte termijn bleek er behoefte aan bijscholing over de wijze waarop geluid gemeten, berekend en ervaren wordt. Hierop is door de provincie voor de leden van de CRO’s een minicursus Geluid georganiseerd, uiteraard in samenspraak met de interim-voorzitter en secretaris van de CRO’s. Deze minicursus is vorig jaar, op donderdag 24 oktober 2024, gegeven door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voor beide CRO’s gezamenlijk. De deelnemers waren erg tevreden over de minicursus. Aangeboden is om jaarlijks een inhoudelijke voorlichtingsbijeenkomst te organiseren. Op deze wijze is nu invulling gegeven aan de behoefte aan een compacte training/inwerkprogramma voor (nieuwe) leden. In aanvulling hierop werken we in samenspraak met de secretaris aan soort handboek met informatie over het functioneren van en deelname aan een CRO.


2. “Bij de CRO voor Kempen Airport is het niet meer deelnemen van de exploitant aan de CRO (sinds eind 2022) een grote belemmering. De klachteninformatie van de exploitant wordt hier nadrukkelijk gemist, wat het moeilijk maakt om de taken op dit vlak uit te kunnen oefenen.”
En later in de Statenmededeling:
“Helaas ontbreekt bij de CRO voor Kempen Airport de exploitant bij de overleggen. Wij zien dat als een groot gemis voor het goed kunnen functioneren van de commissie en gaan hierover dan ook graag in gesprek met de exploitant van Kempen Airport. Mocht het niet lukken om weer een samenwerking tussen de exploitant van Kempen Airport en de CRO tot stand te brengen, dan zullen we andere overlegstructuur overwegen.”
a: Neemt de exploitant ondertussen wel deel aan de vergaderingen van de CRO? Zo nee, welke andere overlegstructuren zijn overwogen, en wat is daarvan de stand van zaken?

Antwoord:
Op dit moment neemt de exploitant niet deel aan de vergaderingen van de commissie regionaal overleg voor Kempen Airport (CROBD, waarbij BD staat voor voormalige naam Vliegveld Budel). De exploitant is wel agendalid van de CROBD en ontvangt de stukken voor de vergadering van de CROBD. Voorafgaand aan een vergadering van de CROBD heeft de interim-voorzitter rechtstreeks overleg de exploitant en na een vergadering zorgt de interim-voorzitter voor een rechtstreekse terugkoppeling.


b: Zijn er op het vlak van klachteninformatievoorziening al maatregelen genomen; levert de exploitant ondertussen wel de klachteninformatie aan?

Antwoord:
Klachten over de regionale vliegvelden kunnen op verschillende manieren worden ingediend, bijvoorbeeld bij de milieuklachtencentrale en ook rechtstreeks bij het vliegveld zelf. Voorafgaand aan een vergadering van een CRO vraagt de secretaris van de CRO’s de ontvangen klachten op, zo ook bij de exploitant van Kempen Airport. Aan het verzoek om het beschikbaar stellen van de ontvangen klachten wordt ook door de exploitant van Kempen Airport voldaan.


c: Op welke wijze is geborgd dat klachteninformatie vanuit de exploitanten van de vliegvelden, indien geleverd, betrouwbaar zijn, en dat onder andere alle klachten en informatie met betrekking tot de afhandeling van de klachten zijn opgenomen in de informatie?

Antwoord:
De overzichten van de ontvangen klachten en de afhandeling van de klachten worden beschikbaar gesteld aan de leden van de CRO’s en besproken tijdens de vergaderingen van de CRO’s. De overzichten worden door de secretaris gepubliceerd op de website van de betreffende CRO en zijn daarmee openbaar (uiteraard geanonimiseerd in verband met de bescherming van persoonsgegevens). Het is een taak van de CRO’s om de ontvangen informatie over de klachten en de wijze waarop de klachten worden afgehandeld te beoordelen en de provincie indien nodig daarover te adviseren.


3. “We zien een duidelijke rol voor de provincie om te zorgen voor een gestructureerd en transparant klachtensysteem. Deze aanbeveling pakken we dan ook op in overleg met de CRO’s.”
Wat is de stand van zaken hieromtrent?

Antwoord:
Er is door de provincie opdracht verstrekt aan BRAM (adviesbureau van jonge medewerkers binnen de overheid en voor de overheid) om het huidige klachtensysteem te analyseren en te komen tot verbetervoorstellen. Inmiddels is het huidige klachtensysteem in kaart gebracht en wordt binnenkort gestart met de volgende fase van de opdracht. De leden van de CRO’s worden nadrukkelijk meegenomen bij deze opdracht en zijn net als andere betrokkenen bij de regionale vliegvelden geïnterviewd. Zodra de opdracht van BRAM is afgerond, zullen wij Provinciale Staten daar nader over informeren.


4. “Er is onduidelijkheid over de opvolging van de adviezen die worden uitgebracht door de CRO’s.”
Is er al een duidelijker afspraak over hoe de provincie omgaat met adviezen van de CRO’s? Graag een toelichting?

Antwoord:
De provincie laat door de CRO’s ontvangen adviezen expliciet terugkomen in de besluitvorming. Laatste voorbeeld hiervan is de vaststelling van de eerste wijziging van de verordeningen waarmee de CRO’s zijn ingesteld. Deze eerste wijziging is op 13 december vorig jaar vastgesteld door Provinciale Staten, waarbij in een apart toegevoegde notitie is ingegaan op de ontvangen reacties van de CRO’s. De notitie is ook rechtstreeks gedeeld met de CRO’s.


5. “we [zorgen] ervoor dat de CRO’s met ingang van volgend jaar beschikken over een eigen werkbudget.”
a: Hebben de CRO’s dit jaar daadwerkelijk een werkbudget gekregen?

Antwoord:
De provincie heeft geen mogelijkheid om de CRO’s rechtstreeks in eigen beheer een werkbudget beschikbaar te stellen. Belemmerend daarbij is dat de CRO’s geen entiteit zijn, zoals een vereniging of stichting. Daardoor kunnen ze geen eigen bankrekening openen, waar geld op gestort kan worden.


b: Hoeveel bedraagt het werkbudget en waaraan mag het worden besteed?

Antwoord:
Zoals hiervoor aangegeven hebben we de CRO’s niet de beschikking kunnen geven over een eigen werkbudget. Dit betekent dat financiële verplichtingen die de CRO’s aan willen gaan, via de provincie moeten lopen. Vanuit de provincie bieden we de CRO’s daarbij ruim de mogelijkheid. Daarbij is het enkel van belang dat financiële verplichtingen aangegaan worden in het belang van het goed kunnen functioneren van de CRO’s. Gedacht kan worden aan het onderhouden van websites, het organiseren van vergaderingen en het laten uitvoeren van kleinschalige onderzoeken.


6. a: Welke inzet is er tot op heden al gepleegd op verbetering van de informatievoorziening richting omwonenden, zoals het bekend maken bij omwonenden van de vergaderingen van de CRO’s, bijv. via lokale bladen?

Antwoord:
Het is aan de CRO’s zelf om te zorgen voor informatievoorziening richting omwonenden. Hiervoor wordt onder meer per CRO een website onderhouden waarop informatie wordt gedeeld en vergaderingen worden aangekondigd. In aanvulling daarop wordt binnen de CRO’s gekeken naar aanvullende mogelijkheden, zoals de inzet van sociale media en het gebruik maken van websites van betrokken gemeenten. Hierin zijn nog geen concrete stappen gezet.
Verder ligt er een eigen taak en rol bij de bewonersvertegenwoordigers binnen de CRO’s om te communiceren met hun achterban.


b: Heeft de provincie hierbij al ondersteund?

Antwoord:
De provincie neemt als gast deel aan de vergaderingen van de CRO’s. Op deze manier leveren wij onze bijdrage aan de onderwerpen die spelen binnen de CRO’s. Zo denken we ook mee over de wijze van communiceren. De ontwikkeling van de websites van de CRO’s is door de provincie gefaciliteerd.
Om de leden van de CRO’s ook in de periode tussen de vergaderingen te informeren over de voortgang van acties, wordt via de mail een “Nieuwsflits” gedeeld. Deze nieuwsfits is mede op aangeven van de provincie ontwikkeld.


7. Klopt het dat de vergaderingen van de CRO’s altijd overdag zijn, waardoor het voor werkende mensen lastig is om als omwonende deel te nemen aan de vergaderingen?

Antwoord:
Het klopt dat de vergaderingen van de CRO’s veelal overdag zijn. Het is aan de CRO’s zelf om de vergaderingen in te plannen.

Indiendatum: 10 jan. 2025
Antwoorddatum: 16 jan. 2025

1. “Er is behoefte aan een compacte training/inwerkprogramma voor (nieuwe) leden, zodat de CRO’s efficiënter kunnen functioneren.” En later in de Statenmededeling: “We zijn in overleg met de CRO’s over het opstellen van een inwerkprogramma voor (nieuwe) leden.”
Wat is de stand van zaken hieromtrent?

2. “Bij de CRO voor Kempen Airport is het niet meer deelnemen van de exploitant aan de CRO (sinds eind 2022) een grote belemmering. De klachteninformatie van de exploitant wordt hier nadrukkelijk gemist, wat het moeilijk maakt om de taken op dit vlak uit te kunnen oefenen.”
En later in de Statenmededeling:
“Helaas ontbreekt bij de CRO voor Kempen Airport de exploitant bij de overleggen. Wij zien dat als een groot gemis voor het goed kunnen functioneren van de commissie en gaan hierover dan ook graag in gesprek met de exploitant van Kempen Airport. Mocht het niet lukken om weer een samenwerking tussen de exploitant van Kempen Airport en de CRO tot stand te brengen, dan zullen we andere overlegstructuur overwegen.”
a: Neemt de exploitant ondertussen wel deel aan de vergaderingen van de CRO? Zo nee, welke andere overlegstructuren zijn overwogen, en wat is daarvan de stand van zaken?
b: Zijn er op het vlak van klachteninformatievoorziening al maatregelen genomen; levert de exploitant ondertussen wel de klachteninformatie aan?
c: Op welke wijze is geborgd dat klachteninformatie vanuit de exploitanten van de vliegvelden, indien geleverd, betrouwbaar zijn, en dat onder andere alle klachten en informatie met betrekking tot de afhandeling van de klachten zijn opgenomen in de informatie?

3. “We zien een duidelijke rol voor de provincie om te zorgen voor een gestructureerd en transparant klachtensysteem. Deze aanbeveling pakken we dan ook op in overleg met de CRO’s.”
Wat is de stand van zaken hieromtrent?

4. “Er is onduidelijkheid over de opvolging van de adviezen die worden uitgebracht door de CRO’s.”
Is er al een duidelijker afspraak over hoe de provincie omgaat met adviezen van de CRO’s? Graag een toelichting?

5. “we [zorgen] ervoor dat de CRO’s met ingang van volgend jaar beschikken over een eigen werkbudget.”
a: Hebben de CRO’s dit jaar daadwerkelijk een werkbudget gekregen?
b: Hoeveel bedraagt het werkbudget en waaraan mag het worden besteed?

6. a: Welke inzet is er tot op heden al gepleegd op verbetering van de informatievoorziening richting omwonenden, zoals het bekend maken bij omwonenden van de vergaderingen van de CRO’s, bijv. via lokale bladen?
b: Heeft de provincie hierbij al ondersteund?

7. Klopt het dat de vergaderingen van de CRO’s altijd overdag zijn, waardoor het voor werkende mensen lastig is om als omwonende deel te nemen aan de vergaderingen?

Interessant voor jou

Vervolgvragen over de relevantie van energiebesparing door de samenleving als collectief en de wenselijkheid van een doelstelling over energiebesparing in het energiebeleid

Lees verder

Vragen over rapport over drinkwater van Zuidelijke Rekenkamer en de waterschappen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer