uitbreiding Airpark Seppe
Indiendatum: jan. 2012
Geacht College van Gedeputeerde Staten,
"Door de inwerkingtreding van de Regelgeving Burgerluchtvaarthavens en Militaire Luchthavens (RBML) op 1 november 2009 heeft de provincie de bevoegdheid gekregen over de luchthavens van regionaal belang, waaronder Seppe Airport. De provincie stelt in haar Beleidsnota luchtvaart Noord-Brabant van oktober 2010 dat voor bestaande luchthavens en luchtvaartactiviteiten‚ zij de bestaande door het rijk vergunde situatie in stand houdt. Dat betekent voor de gemotoriseerde luchtvaart op Seppe Airport dat de thans vergunde situatie in een Luchthavenbesluit wordt vastgesteld. Voor zover daarbinnen nog ruimte is, is groei tot die ruimte mogelijk. Deze ruimte voor een groei van het ‘kleine’ zakelijk vliegverkeer is ook binnen die ruimte te accommoderen.‛ Voor nieuwe ontwikkelingen van luchthavens en luchtvaartactiviteiten biedt de nota weinig ruimte.
De Verordening Ruimte fase 2 biedt alleen ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe luchthavens in bestaand stedelijk gebied of in zoekgebieden voor verstedelijking. Luchthavens worden gelijkgesteld met ‘zware bedrijventerreinen’ en alleen in stedelijke concentratiegebieden toegelaten. Onlangs heeft de gemeente Halderberge het voorontwerp bestemmingsplan Airparc Seppe ter inzage gelegd. Daaruit blijkt dat er een ontwikkeling van hetAirparc zal plaatsvinden door middel van aan het vliegveld gelieerde bedrijvigheid. Het plangebied is gelegen ten zuiden van de landingsbaan van vliegveld Seppe en wordt globaal begrensd door de landingsbaan van vliegveld Seppe en de Rijksweg A58. Op dit plangebied rust de bestemming ‘agrarisch
gebied’. De gemeente heeft over het ontwerpplan contact gehad met de provincie.
Uit het voorontwerp blijkt dat uitbreiding van de bedrijfssector ‘luchtvaartgebonden of luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid’ zal leiden tot stijging van de werkgelegenheid tot 500 arbeidsplaatsen. Hangars, kantoor- en bedrijfsruimten en parkeergelegenheid leiden tot een uitbreiding van ca 70.000m². Bovendien zijn er plannen voor de een extra taxibaan. Hierdoor zal het aantal vliegbewegingen toenemen.
De Partij voor de Dieren is ongerust over de plannen omdat de uitbreiding natuur en milieu te veel aantasten en ook meer overlast voor burgers oplevert. De Partij voor de Dieren begrijpt dan ook niet waarom de gemeente de groei van de luchthaven wil doorzetten ondanks dat de plannen strijdig zijn met zowel het provinciaal beleid als de verordening ruimte. De Partij voor de Dieren is van mening dat het afwijken van de eigen, vastgestelde provinciale
regelgeving rechtsonzekerheid geeft voor de burgers.
Mede gezien het feit dat de provincie jongstleden november een reactieve aanwijzing van 37 pagina’s heeft gegeven op het Bestemmingsplan buitengebied van de gemeente Halderberge, hetgeen bij ons de nodige twijfel
opwekt over de werkwijze van de betreffende gemeente, wil de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan u voorleggen.
1. Is de provincie op de hoogte van het ter inzage gelegde voorontwerp bestemmingsplan Airparc Seppe van de gemeente Halderberge? Zo ja, is zij voornemens zienswijzen in te dienen?
2. Vindt de provincie dat dit plan in strijd is met de beperkte groeimogelijkheden binnen de vergunde situatie, zoals de provincie die hanteert in haar beleidsnota Luchtvaart en zal vastleggen in het
Luchtvaartbesluit? Zo ja, wat gaat de provincie hieraan doen?
Een uitbreiding van een luchthaven mag alleen in stedelijke concentratiegebieden of eventueel in zoekgebieden en is daarmee strijdig met de Verordening ruimte, aangezien het plangebied de bestemming ‘agrarisch gebied’ heeft.
3. Onderschrijft u bovenstaande stelling? Zo nee, waarom niet?
4. Is de provincie voornemens een wijziging van de bestemming ‘agrarisch gebied’ in ‘zoekgebied voor stedelijke ontwikkelingen’ tegen te houden? Zo ja, welke waarborgen kunt u daarvoor geven? Zo nee, waarom niet?
5. Zijn er nog andere mogelijkheden op grond waarvan de gemeente Halderberge Airparc Seppe kan uitbreiden? Zo ja, welke zijn dat?
Uit de openbare besluitenlijst van de gemeente Halderberge van 19 april 2011blijkt, dat er een principebesluit zal worden gevraagd bij Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant omtrent de ontwikkeling ‘Airparc Seppe’.
6. Wat houdt het principebesluit van Gedeputeerde Staten in? Kunt u dat toelichten?
7. Op welke manier wordt het in februari/maart 2012 nog vast te stellen Luchtvaartbesluit voor Seppe hierbij betrokken?
8. Zijn er na 19 april 2011 nog gesprekken geweest tussen de gedeputeerde(n) of provincie en de gemeente Halderberge of de eigenaar van de gronden? Zo ja, wat was de uitkomst van die gesprekken?
9. Ligt er een verzoek van de gemeente Halderberge voor aanpassing van de verordening ruimte? Zo ja, welk standpunt neemt de provincie in over dat verzoek?
10. Zijn er criteria waaraan verzoeken van gemeenten voor de aanpassingen van de Verordening Ruimte worden getoetst? Zo ja,welke?"
Indiendatum:
jan. 2012
Antwoorddatum: 31 jan. 2012
Beantwoording vragen ex artikel 3.2 van het Reglement van Orde betreffende Uitbreiding van airpark Seppe.
Datum 31 januari 2012
Ons kenmerk
C2061369/2869870
Contactpersoon
A.J.J.M. Danen Directie Ruimtelijke Ontwikkeling & Handhaving
Telefoon
(073) 681 26 32
Bij brief van 9 januari 2012, ingekomen op 9 januari 2012, heeft u namens de Partij voor de Dieren-fractie ingevolge artikel 3.2 van het Reglement van Orde voor Provinciale Staten meerdere vragen gesteld.
"Door de inwerkingtreding van de Regelgeving Burgerluchtvaarthavens en Militaire Luchthavens (RBML) op 1 november 2009 heeft de provincie de bevoegdheid gekregen over de luchthavens van regionaal belang, waaronder Seppe Airport.
De provincie stelt in haar Beleidsnota luchtvaart Noord-Brabant van oktober 2010 dat voor bestaande luchthavens en luchtvaartactiviteiten ‚zij de bestaande door het rijk vergunde situatie in stand houdt. Dat betekent voor de
gemotoriseerde luchtvaart op Seppe Airport dat de thans vergunde situatie in een Luchthavenbesluit wordt vastgesteld. Voor zover daarbinnen nog ruimte is, is groei tot die ruimte mogelijk. Deze ruimte voor een groei van het ‘kleine’ zakelijk vliegverkeer is ook binnen die ruimte te accommoderen.‛ Voor nieuwe ontwikkelingen van luchthavens en luchtvaartactiviteiten biedt de nota weinig ruimte. De Verordening Ruimte fase 2 biedt alleen ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe luchthavens in bestaand stedelijk gebied of in zoekgebieden voor verstedelijking. Luchthavens worden gelijkgesteld met ‘zware bedrijventerreinen’ en alleen in stedelijke concentratiegebieden toegelaten.
Onlangs heeft de gemeente Halderberge het voorontwerp bestemmingsplan Airparc Seppe ter inzage gelegd. Daaruit blijkt dat er een ontwikkeling van het Airparc zal plaatsvinden door middel van aan het vliegveld gelieerde
bedrijvigheid. Het plangebied is gelegen ten zuiden van de landingsbaan van vliegveld Seppe en wordt globaal begrensd door de landingsbaan van vliegveld Seppe en de Rijksweg A58. Op dit plangebied rust de bestemming ‘agrarisch gebied’. De gemeente heeft over het ontwerpplan contact gehad met de provincie.
Uit het voorontwerp blijkt dat uitbreiding van de bedrijfssector ‘luchtvaartgebonden of luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid’ zal leiden tot stijging van de werkgelegenheid tot 500 arbeidsplaatsen. Hangars, kantoor- en
bedrijfsruimten en parkeer gelegenheid leiden tot een uitbreiding van ca 70.000m². Bovendien zijn er plannen voor de een extra taxibaan. Hierdoor zal het aantal vliegbewegingen toenemen. De Partij voor de Dieren is ongerust over de plannen omdat de uitbreiding natuur en milieu te veel aantasten en ook meer overlast voor burgers oplevert.
De Partij voor de Dieren begrijpt dan ook niet waarom de gemeente de groei van de luchthaven wil doorzetten ondanks dat de plannen strijdig zijn met zowel het provinciaal beleid als de verordening ruimte. De Partij voor de
Dieren is van mening dat het afwijken van de eigen, vastgestelde provinciale regelgeving rechtsonzekerheid geeft voor de burgers.
Mede gezien het feit dat de provincie jongstleden november een reactieve aanwijzing van 37 pagina’s heeft gegeven op het Bestemmingsplan buitengebied van de gemeente Halderberge, hetgeen bij ons de nodige twijfel
opwekt over de werkwijze van de betreffende gemeente, wil de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan u voorleggen.
1. Is de provincie op de hoogte van het ter inzage gelegde voorontwerp bestemmingsplan Airparc Seppe van de gemeente Halderberge? Zo ja, is zij voornemens zienswijzen in te dienen?
2. Vindt de provincie dat dit plan in strijd is met de beperkte groeimogelijkheden binnen de vergunde situatie, zoals de provincie die hanteert in haar beleidsnota Luchtvaart en zal vastleggen in het Luchtvaartbesluit? Zo ja, wat gaat de provincie hieraan doen? Een uitbreiding van een luchthaven mag alleen in stedelijke
concentratiegebieden of eventueel in zoekgebieden en is daarmee strijdig met de Verordening ruimte, aangezien het plangebied de bestemming ‘agrarisch gebied’ heeft.
3. Onderschrijft u bovenstaande stelling? Zo nee, waarom niet?
4. Is de provincie voornemens een wijziging van de bestemming ‘agrarisch gebied’ in ‘zoekgebied voor stedelijke ontwikkelingen’ tegen te houden? Zo ja, welke waarborgen kunt u daarvoor geven? Zo nee, waarom niet?
5. Zijn er nog andere mogelijkheden op grond waarvan de gemeente Halderberge Airparc Seppe kan uitbreiden? Zo ja, welke zijn dat?
Uit de openbare besluitenlijst van de gemeente Halderberge van 19 april 2011 blijkt, dat er een principebesluit zal worden gevraagd bij Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant omtrent de ontwikkeling ‘Airparc Seppe’.
6. Wat houdt het principebesluit van Gedeputeerde Staten in? Kunt u dat toelichten?
7. Op welke manier wordt het in februari/maart 2012 nog vast te stellen Luchtvaartbesluit voor Seppe hierbij betrokken?
8. Zijn er na 19 april 2011 nog gesprekken geweest tussen de gedeputeerde(n) of provincie en de gemeente Halderberge of de eigenaar van de gronden? Zo ja, wat was de uitkomst van die gesprekken?
9. Ligt er een verzoek van de gemeente Halderberge voor aanpassing van de verordening ruimte? Zo ja, welk standpunt neemt de provincie in over dat verzoek?
10. Zijn er criteria waaraan verzoeken van gemeenten voor de aanpassingen van de Verordening Ruimte worden getoetst? Zo ja, welke?"
Wij beantwoorden deze vragen als volgt.
1. Ja, het voorontwerp-bestemmingsplan is door de gemeente Halderberge op 3 oktober 2011 bij de directie ROH aangemeld in het kader van het wettelijk vooroverleg. Het directieadvies van 3 november 2011 is aan de gemeente toegestuurd. In dit advies is geconstateerd dat het vooroverleg-bestemmingsplan op onderdelen strijdig is met de Verordening ruimte. Dat betekent dat, wanneer een ongewijzigd bestemmingsplan in ontwerp ter visie wordt gelegd, zienswijzen zullen worden ingediend.
2. Volgens de toelichting van het voorontwerp-bestemmingsplan zullen de luchtvaartactiviteiten die het nieuwe bedrijventerrein gaat genereren passen binnen de vergunde gebruiksruimte. Met behulp van de periodiek over te leggen geluidbelastingberekeningen en controles onzerzijds wordt dit uitgangspunt gemonitoord.
3. Ja, met dien verstande dat de aanduiding in de Verordening ruimte bepalend is en niet de geldende bestemming.
4. Het is aan PS om te beslissen over een verzoek van de gemeente Halderberge om de Verordening ruimte ter plaatse te wijzigen. Zie in dit verband ook ons antwoord op vraag 9.
5. Andere mogelijkheden zijn in het vooroverleg-bestemmingsplan niet in beeld gebracht.
6. Voorafgaand aan het vooroverleg-bestemmingsplan voor deze uitbreiding heeft de gemeente Halderberge een verzoek ingediend om een advies van de directie ROH over de mogelijkheid voor uitbreiding van Airparc Seppe. Omdat dit verzoek formeel geen bestemmingsplan betrof is het een principe-verzoek genoemd. Daarover is eind augustus 2011 door de directie ROH een advies uitgebracht.
7. Het door Provinciale Staten vast te stellen luchthavenbesluit heeft enige relatie met de bouwplannen van het bedrijventerrein, zij het minimaal. De relatie die er is heeft te maken met het luchthavengebied. In het
luchthavenbesluit moet de grens van het luchthavengebied worden aangegeven. De geplande bedrijfsgebouwen en gronden zullen bij de luchthaven horen en derhalve binnen de grens van het luchthavengebied vallen.
8. Nee, na 19 april 2011 zijn er van de kant van de provincie op bestuurlijk niveau geen gesprekken over deze ontwikkeling met de gemeente Halderberge of initiatiefnemer(s) geweest.
9. Ja, d.d. 23 december 2011 heeft de gemeente Halderberge een verzoek ingediend om voor de projectlocatie van Airparc Seppe het ‘zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling’ aan te passen. Over de verzoeken om uitbreiding van de ‘zoekgebieden voor stedelijke ontwikkeling’ beslissen PS. Over dit verzoek is nog geen standpunt
ingenomen. Dit verzoek wordt in de komende actualisering van de Verordening ruimte meegenomen.
10. Ja, voor verzoeken om uitbreiding van een zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling gelden de criteria zoals opgenomen in de toelichting van de Wijziging Verordening ruimte, actualisatie-I.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Voorzitter, Secretaris,
Interessant voor jou
Bomenkap Sint Anthonis
Lees verderMestvergisting Cleanergy Wanroij
Lees verder