Uitbreiding N69 en eenzijdige bericht­geving provincie


Indiendatum: mrt. 2012

Geacht college,

Op uw internetsite zijn op 14 maart 2012 de Brabanders geïnformeerd over de voortgang betreffende de provinciale weg N69. 1 Het persbericht luidt: ‘Totaaloplossing N69 stap dichterbij’. In het persbericht wordt een conceptakkoord tussen verschillende partner onder de aandacht gebracht waarin aanvullende afspraken zijn opgenomen aangaande verkeersmaatregelen, natuur-, milieu- en landschapsverbeteringen. De provincie is uitdrukkelijk geen deelgenoot in dit conceptakkoord. Tevens is op uw website een videoboodschap gepresenteerd waarin verschillende partijen nut en noodzaak van de N69 onder de aandacht brengen.

Graag wil de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan u voorleggen.

1. Waarom komen er in de film alleen ‘zakelijke’ partners in beeld, terwijl het akkoord is gesloten door bestuurders en vertegenwoordigers van verschillende belangenorganisaties?

2. Bent u het met ons eens dat het beeld wat wordt geschetst in deze film voornamelijk een economische benadering is?
( noot 1 http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2012/maart/totaaloplossing-n69-stap-dichterbij.aspx)
Zo nee, waarom komen andere aspecten zoals aantasting van natuur, waterberging, en openbaar vervoer niet aan de orde?

3. Waarom is dit concept akkoord niet in de commissie Mobiliteit en Financiën besproken?

4. Waarom wijkt het bedrag in het persbericht (140 miljoen) in sterke mate af van het bedrag in het plan MER (240 miljoen)? Welke uitgaven zijn komen te vervallen of worden later verwacht?

In het concept akkoord wordt gesproken over een gebiedsimpuls waarbij de natuurlijke en landschappelijke omgeving wordt versterkt in de aanliggende gebieden en beekdalen, zoals de Keersop en het Dommeldal. Wanneer de realisatie van de West-parallel tot stand komt in het zoekgebied heeft dat voornamelijk milieuschade tot gevolg in de gebieden waarvan u aangeeft dat er een gebiedsimpuls aan wordt gegeven.

5. Vindt u het logisch dat er een gebiedimpuls wordt gedaan voor versterking van natuurlijke en landschappelijk waarden in een gebied dat voornamelijk wordt aangetast door de aanleg van de West-parallel? Zo ja, waarom kiest u voor deze investering?

6. Hoe is het bedrag voor een gebiedsimpuls van 12 miljoen tot stand gekomen en waaraan worden deze gelden besteed?

7. Op welke wijze en waar komen deze gelden ten goede aan de versterking van natuurlijke en landschappelijke waarden?

8. Op welke wijze zijn de criteria voor versterking van natuurlijke en landschappelijke waarden tot stand gekomen en welke criteria verbindt u daaraan?

Een aantal ingrijpende en kostbare onderdelen van het plan voor de West-parallel zijn niet onderzocht en zijn daarom ook niet benoemd? Onze partij maakt zich daar grote zorgen over, omdat het concept-akkoord de indruk wekt dat lastige problemen voornamelijk op de lange baan
worden geschoven.

9. Op welke wijze wordt de Westparallel ingepast in het landschap van het Keersopdal mede vanwege de bijzondere en kwetsbare geo-hydrologische situatie van het dal?

10. De aansluiting van de West-parallel op Dommelen (Dommelen Noord) is niet bekend en niet onderzocht. Door toenemende verkeerdruk op met name Dommelen Zuid wordt de leefbaarheid van de gemeente (Bergstraat) verminderd. Op welke wijze worden de gevolgen voor Dommelen in kaart gebracht en op welke wijze worden de inwoners van Dommelen betrokken in de besluitvorming?

11. Op welke wijze wordt de aansluiting op de A67 tot stand gebracht en worden verkeersopstoppingen op de nu al drukke A67 voorkomen?

12. Het huidige trace loopt door een geplande en noodzakelijke waterberging die voorzien is in 2015? Op welke wijze wordt gezorgd voor voldoende waterberging in het gebied en wie betaalt de (extra) kosten voor het aanleggen of aanpassen van de waterberging?

13. De kosten van aanpak van de Europalaan zijn eerder begroot op 11 miljoen euro. Wie van de partners draagt deze kosten?
Indien deze kosten voor rekening komen van de provincie, waar zijn deze kosten begroot? En waarom worden deze kosten niet (expliciet) genoemd in uw persbericht?

In het conceptakkoord staat dat ‘de mogelijkheden voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer nader worden uitgewerkt.’

14. Klopt het dat de provincie eerder een post van ongeveer 35 miljoen voor hoogwaardig openbaar vervoer tussen Valkenswaard en Eindhoven heeft geschrapt? Op welke wijze zijn deze gelden (wel) ingezet?

15. Waarom is de geplande (snelle) busverbinding tussen Eindhoven en Valkenswaard niet eerder gerealiseerd, gezien het geplande budget van 35 miljoen?

16. Op welke wijze wordt er in het (concept)akkoord invulling gegeven aan het hoogwaardig openbaarvervoer?

Bij motie is de provincie gevraagd om vrachtwagenverkeer om te leiden om Valkenswaard. Ook de gemeenteraad van Valkenswaard heeft ingestemd met een omleiding voor vrachtverkeer. Tevens kan het omleiden van vrachtverkeer worden gezien als een eerste stap op de N69 om vooral de kern van Valkenswaard te ontlasten. Tot op heden hebben wij echter geen voortgang gezien.

17. Op welke wijze heeft de provincie invulling gegeven voor het uitwerken van deze motie?

18. Waarom is het experiment voor het omleiden van vrachtverkeer nog niet ingevoerd om zodoende de kern van Valkenswaard te ontlasten?

19. Als uit metingen blijkt dat het omleiden van vrachtverkeer een positieve bijdrage levert op de doorstroming van het verkeer door Valkenswaard, worden de plannen voor de N69 of West-parallel daarop aangepast? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke
wijze?

Hoogachtend,

M. van der Wel


Beantwoording schriftelijke vragen op grond van het Reglement van Orde betreffende de N69 en de eenzijdige berichtgeving van de provincie.

Geachte heer Van der Wel,
Datum
2 april 2012

Bij brief van 15 maart 2012, ingekomen op 15 maart 2012, heeft u namens de Partij voor de Dieren-fractie op grond van het Reglement van Orde voor Provinciale Staten de volgende schriftelijke vragen gesteld.

Wij beantwoorden deze schriftelijke vragen als volgt.

1. Waarom komen er in de film alleen ‘zakelijke’ partners in beeld, terwijl het akkoord is gesloten door bestuurders en vertegenwoordigers van verschillende belangenorganisaties?
De film is een initiatief van Kamer van Koophandel Eindhoven/BZW en EVO/TLN. Deze organisaties hebben in de film vooraf het sociaal
economische belang benadrukt

2. Bent u het met ons eens dat het beeld wat wordt geschetst in deze film voornamelijk een economische benadering is? Zo nee, waarom komen andere aspecten zoals aantasting van natuur, waterberging, en openbaar vervoer niet aan de orde?

3. Waarom is dit concept akkoord niet in de commissie Mobiliteit en Financiën besproken?

Er wordt gewerkt volgens de aanpak zoals aangegeven door de Tweede Kamer commissie Elverding. Deze commissie concludeert o.a. dat de doorlooptijd van infrastructurele werken van gemiddeld 14 jaar teruggebracht kan worden tot circa 7 jaar door eerst met alle
belanghebbenden tot een regionaal gedragen voorkeur te komen. Pas als de partijen een gezamenlijke voorkeur hebben ontwikkeld start dan
de formele procedure. Op 1 juni aanstaande zal in de commissie Mobiliteit en Financiën zowel het concept-gebiedsakkoord als de
wijziging van de structuurvisie voorliggen, waarover Provinciale Staten dan vervolgens op 22 juni zullen besluiten.

4. Waarom wijkt het bedrag in het persbericht (140 miljoen) in sterke mate af van het bedrag in het plan MER (240 miljoen)? Welke uitgaven zijn komen te vervallen of worden later verwacht?

Het geraamde bedrag van € 140 miljoen is 'alleen' voor de nieuwe verbinding. Het voorkeursalternatief bestaat uit drie onderdelen: de
nieuwe verbinding, nulplus maatregelen en de gebiedsimpuls. Voor de gebiedsimpuls is €12 miljoen geraamd en de
nulplusmaatregelen zijn in het totaal geraamd op circa € 65 miljoen. Het geraamde bedrag voor het totaalpakket komt op € 217 miljoen en
blijft binnen de eerder geraamde bandbreedte van de plan MER (€195-240 miljoen).

5. Vindt u het logisch dat er een gebiedimpuls wordt gedaan voor versterking van natuurlijke en landschappelijk waarden in een gebied dat voornamelijk wordt aangetast door de aanleg van de West-parallel? Zo ja, waarom kiest u voor deze investering?

Ja, het is een waardevol gebied, qua natuur en landschap en water maar ook voor de landbouw en recreatie. Deze ruimtelijke kwaliteiten
willen alle bestuurders versterken. Hiervoor zijn vijf gebieden aangewezen. Deze gebiedsimpuls staat los van het feit dat er een oplossing moet komen voor de leefbaarheid- en bereikbaarheidsproblematiek van de regio. Het totale voorkeursalternatief Westparallel Plus gaat die drie doelen realiseren.

6. Hoe is het bedrag voor een gebiedsimpuls van 12 miljoen tot stand gekomen en waaraan worden deze gelden besteed?

De hoogte van de provinciale bijdrage aan de gebiedsimpuls is 10% van de geraamde kosten van de nieuwe infrastructuur en de
mitigerende maatregelen (exclusief de compenserende maatregelen). De bestuurders hebben in het concept-gebiedsakkoord opgenomen dat zij via externe financiering, (EU) subsidie, gaan trachten dit bedrag van € 12 miljoen te verhogen.

7. Op welke wijze en waar komen deze gelden ten goede aan de versterking van natuurlijke en landschappelijke waarden?

De gebiedsimpuls kan landen in vijf gebieden en gaat de kwaliteit versterken in vijf thema’s: landschap, landbouw, natuur, water en
recreatie.

8. Op welke wijze zijn de criteria voor versterking van natuurlijke en landschappelijke waarden tot stand gekomen en welke criteria verbindt u daaraan?

Een landschapsanalyse heeft de bestaande kwaliteiten, opgaven en potenties in beeld gebracht. Hierop is de gebiedsimpuls ontwikkeld.
Regulier beleid als EHS en waterberging is géén onderdeel van de gebiedsimpuls; wel wordt nadrukkelijk de afstemming hiermee gezocht
om werk met werk te kunnen maken.

9. Op welke wijze wordt de Westparallel ingepast in het landschap van het Keersopdal mede vanwege de bijzondere en kwetsbare geo-hydrologische situatie van het dal?

Dit is in deze planfase is dit nog niet aan de orde. De commissie m.e.r. vindt dit ook. Pas bij de tracé keuze in de vervolgfase wordt er nader
onderzoek gedaan naar de effecten van geo-hydrologische samenstelling op de tracékeuze. Dit aandachtspunt is expliciet opgenomen in het
gebiedsakkoord.

10. De aansluiting van de West-parallel op Dommelen (Dommelen Noord) is niet bekend en niet onderzocht. Door toenemende verkeerdruk op met name Dommelen Zuid wordt de leefbaarheid van de gemeente (Bergstraat) verminderd. Op welke wijze worden de gevolgen voor Dommelen in kaart gebracht en op welke wijze worden de inwoners van Dommelen betrokken in de besluitvorming?

Ook voor de aansluiting in Dommelen geldt dat een beoordeling van de verkeerseffecten is meegenomen, behorende bij deze fase. Het is
verplicht om in de volgende fase meerdere alternatieve aansluitingsmogelijkheden meer diepgaand te onderzoeken en op hun
effecten te beoordelen. Dat zal dus ook gebeuren in de project-mer fase.

11. Op welke wijze wordt de aansluiting op de A67 tot stand gebracht en worden verkeersopstoppingen op de nu al drukke A67 voorkomen?

De gemeente Veldhoven is verantwoordelijk voor de nieuwe aansluiting A67 Veldhoven-West. De nieuwe verbinding - Westparallel- takt aan
op deze aansluiting A67 Veldhoven-West. Met het Rijk zijn wij in overleg welke extra congestie deze aantakking veroorzaakt, welke
maatregelen hiervoor nodig zijn en wie deze gaat betalen.

12. Het huidige trace loopt door een geplande en noodzakelijke waterberging die voorzien is in 2015? Op welke wijze wordt gezorgd voor voldoende waterberging in het gebied en wie betaalt de (extra) kosten voor het aanleggen of aanpassen van de waterberging?

Het realiseren van de waterbergingsopgave in het gebied is geen belemmering voor de tracékeuze. In het gebiedsakkoord staat
omschreven hoe de relatie en afstemming geregeld is. Het risico is beperkt en voor rekening van het waterschap.

13. De kosten van aanpak van de Europalaan zijn eerder begroot op 11 miljoen euro. Wie van de partners draagt deze kosten?
Indien deze kosten voor rekening komen van de provincie, waar zijn deze kosten begroot? En waarom worden deze kosten niet (expliciet) genoemd in uw persbericht?

De Europalaan is een gemeentelijke verantwoordelijkheid van Valkenswaard. Cofinanciering bestaat uit een bijdrage van SRE en
Wegbeheer N69 (overeenkomst besteding financiële bijdrage tussen Staat en gemeenten Bergeijk, Valkenswaard en Waalre voor de
verbetering van de leefbaarheids- en veiligheidsproblematiek van de N69 voor betrokken gemeenten; is bij overdracht van de N69
onderdeel geworden van de overeenkomst overdracht).

14. Klopt het dat de provincie eerder een post van ongeveer 35 miljoen voor hoogwaardig openbaar vervoer tussen Valkenswaard en Eindhoven heeft geschrapt? Op welke wijze zijn deze gelden (wel) ingezet?

Het realiseren van HOV is een regionale ambitie van SRE, Eindhoven en Veldhoven, Waalre en Valkenswaard. Deze ambitie is niet geschrapt
(en al helemaal niet door de provincie die hier niet over gaat). Integendeel, het HOV maakt onderdeel uit van het nulpus pakket en is
daarmee nog eens expliciet bevestigd. De financiering is t.z.t. voorzien in onder meer het Meerjarenprogramma SRE zoals ook andere HOVlijnen daarin zijn of worden opgenomen. Naast de ambitie van HOV kent de regio nu al een goed functionerend openbaar vervoersysteem.

15. Waarom is de geplande (snelle) busverbinding tussen Eindhoven en Valkenswaardniet eerder gerealiseerd, gezien het geplande budget van 35 miljoen?

Het HOV netwerk wordt gefaseerd aangelegd. Voor het deel HOV 3 (Eindhoven Zuid - Waalre - Valkenswaard) geldt dat eerst deel HOV 2
moet worden gerealiseerd. Vandaar de planning. Er is en was nog geen gepland budget. De geraamde kosten zijn wel meegenomen in de
eerdere totale raming van de Westparallel.

16. Op welke wijze wordt er in het (concept)akkoord invulling gegeven aan het hoogwaardig openbaarvervoer?
Zie antwoord vraag 14 en 15.

17. Op welke wijze heeft de provincie invulling gegeven voor het uitwerken van deze motie?
Zie commissienotitie MF-0060.

8. Waarom is het experiment voor het omleiden van vrachtverkeer nog niet ingevoerd om zodoende de kern van Valkenswaard te ontlasten?
Zie antwoord bij vraag 17.

19. Als uit metingen blijkt dat het omleiden van vrachtverkeer een positieve bijdrage levert op de doorstroming van het verkeer door Valkenswaard, worden de plannen voor de N69 of West-parallel daarop aangepast? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze?

Het vrachtwagenverbod is onderdeel van het Nulplus maatregelen pakket. Zie bijlage 3 van het gebiedsakkoord voor de exacte gegevens
van de opgenomen maatregelen.


Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Voorzitter, Secretaris,

Interessant voor jou

Vergassen van ganzen

Lees verder

Bescherming akker- en weidevogels

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer