Vragen over agressie en poging tot mishan­deling bij controle horror­fokker Eersel


Indiendatum: 10 mei 2023

Geacht college,

Op 4 mei publiceerde het Eindhovens Dagblad in een artikel dat de Eerselse 'horrorfokker' Jan P. met een stoel naar een controleur van de NVWA heeft gegooid tijdens een controle op het terrein. Een andere man die de controleur aanvloog, Jurgen C., is óók hondenfokker. Net als Jan P. heeft hij een verleden vol getouwtrek met toezichthouder NVWA over puppyhandel. Tijdens de controle was hij aanwezig bij Jan P.

Er is inmiddels aangifte gedaan van bedreiging en poging tot mishandeling. Een woordvoerder van de NVWA bevestigt dat. ,,Het is echt ongelofelijk triest wat hier is gebeurd. Het laat zien met wat voor personen je hier te maken hebt", zegt woordvoerder Bjorn Elsebrock. En: ,,Tijdens de controles hangt constant een sfeer van intimidatie en agressie." Dit heeft bij ons geleid tot de volgende vragen.

1. Bent u met ons eens dat elke medewerker van de (decentrale) overheid zonder gevaar voor de eigen veiligheid zijn taken moet kunnen uitvoeren?

2. Bent u met ons eens dat een ondernemer die op agressieve wijze een controle van zijn inrichting tegenwerkt, geen enkele achting heeft voor het Nederlandse rechtssysteem, het systeem waarin hij in eerste instantie zijn vergunning voor de activiteiten heeft verkregen? Zo nee, waarom niet?

3. Bent u met ons eens dat deze kwestie veel verder voert dan enkel poging tot mishandeling, maar dat het een directe aanval is op het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving dat de basis heeft in de Algemene wet Bestuursrecht? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u met ons eens dat tegen dit soort militante serieovertreders streng moet worden opgetreden?

5. Bent u met ons eens dat de provincie Noord-Brabant het handelen van de twee hondenfokkers publiekelijk moet veroordelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze gaat u uw afkeuring wereldkundig maken?

De Raad van State besliste begin februari dat de hondenfokker medio maart zijn bedrijf in Eersel moest stoppen, maar dat heeft de fokker vooralsnog niet gedaan. Daarop begon de gemeente begin april met het opleggen van dwangsommen, tot nu toe zonder resultaat.

6. Bent u bereid de gemeente bij te staan in hun pogingen de hondenfokker uit Eersel op te laten houden met zijn activiteiten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze?

7. Welke stappen kan de provincie zetten om ervoor te zorgen dat dit soort notoire wetsovertreders hun werkzaamheden niet kunnen voortzetten?

Wij vernemen graag uw reactie en danken u bij voorbaat voor de beantwoording.


Met vriendelijke groet,

Nikky Hamerslag,
Partij voor de Dieren Noord-Brabant

Indiendatum: 10 mei 2023
Antwoorddatum: 30 mei 2023

Op 4 mei publiceerde het Eindhovens Dagblad in een artikel dat de Eerselse 'horrorfokker' Jan P. met een stoel naar een controleur van de NVWA heeft gegooid tijdens een controle op het terrein. Een andere man die de controleur aanvloog, Jurgen C., is óók hondenfokker. Net als Jan P. heeft hij een verleden vol getouwtrek met toezichthouder NVWA over puppyhandel. Tijdens de controle was hij aanwezig bij Jan P.

Er is inmiddels aangifte gedaan van bedreiging en poging tot mishandeling. Een woordvoerder van de NVWA bevestigt dat. ,,Het is echt ongelofelijk triest wat hier is gebeurd. Het laat zien met wat voor personen je hier te maken hebt", zegt woordvoerder Bjorn Elsebrock. En: ,,Tijdens de controles hangt constant een sfeer van intimidatie en agressie." Dit heeft bij ons geleid tot de volgende vragen.

1. Bent u met ons eens dat elke medewerker van de (decentrale) overheid zonder gevaar voor de eigen veiligheid zijn taken moet kunnen uitvoeren?

Antwoord:
Ja.


2. Bent u met ons eens dat een ondernemer die op agressieve wijze een controle van zijn inrichting tegenwerkt, geen enkele achting heeft voor het Nederlandse rechtssysteem, het systeem waarin hij in eerste instantie zijn vergunning voor de activiteiten heeft verkregen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:
Ja.


3. Bent u met ons eens dat deze kwestie veel verder voert dan enkel poging tot mishandeling, maar dat het een directe aanval is op het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving dat de basis heeft in de Algemene wet Bestuursrecht? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:
We onderkennen dat een aanval op een toezichthouder ook het ‘stelsel’ dat deze toezichthouder vertegenwoordigt raakt.


4. Bent u met ons eens dat tegen dit soort militante serieovertreders streng moet worden opgetreden?

Antwoord:
Ja. Het college is van mening dat geweld en agressie tegen medewerkers met een publieke taak onacceptabel is. Politie en OM geven gelukkig ook hoge prioriteit aan de opsporing en vervolging van deze zogenoemde Veilige Publieke Taak-zaken. Er wordt zo veel mogelijk ‘lik op stuk’ toegepast door zaken snel af te handelen, schade wordt zoveel mogelijk op de dader verhaald en het OM kan hogere straffen eisen dan in reguliere zaken.


5. Bent u met ons eens dat de provincie Noord-Brabant het handelen van de twee hondenfokkers publiekelijk moet veroordelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze gaat u uw afkeuring wereldkundig maken?

Antwoord:
Nee. Het college benadrukt dat ze álle geweld tegen medewerkers met een publieke taak sterk veroordeelt. Het college acht het echter niet passend om publiekelijk uitspraken te doen over individuele gevallen (dit geval of andere gevallen).


De Raad van State besliste begin februari dat de hondenfokker medio maart zijn bedrijf in Eersel moest stoppen, maar dat heeft de fokker vooralsnog niet gedaan. Daarop begon de gemeente begin april met het opleggen van dwangsommen, tot nu toe zonder resultaat.

6. Bent u bereid de gemeente bij te staan in hun pogingen de hondenfokker uit Eersel op te laten houden met zijn activiteiten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze?

Antwoord:
Het toezicht op de hondenhandel en hondenfokkerijen is belegd bij de NVWA die zich samen met de Landelijke inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en de (dieren)politie inzet om illegale handel c.q. activiteiten aan te pakken. Daarnaast houden ook gemeenten toezicht op dit soort inrichtingen indien er sprake is van een Wabo-vergunning. Het college stelt voorop dat ze niet kan treden in taken en bevoegdheden die elders zijn belegd. Voorgaande laat onverlet dat het college in zijn algemeenheid bereid is om een gemeente bij te staan als daartoe een concrete hulpvraag wordt gedaan. Zo’n hulpvraag moet wel passen bij de taken en bevoegdheden die de provincie heeft.
Het college wil ook nog opmerken dat voor het terugdringen van misstanden in de hondenhandel en bij fokkerijen niet alleen de overheid maar ook de kopers van honden, dierenartsen, dierenbeschermingsorganisaties en de sector zelf een (gezamenlijke) verantwoordelijkheid dragen. Naast adequate handhaving is daarom ook bewustwording en goede voorlichting aan potentiele hondenkopers enorm belangrijk.


7. Welke stappen kan de provincie zetten om ervoor te zorgen dat dit soort notoire wetsovertreders hun werkzaamheden niet kunnen voortzetten?

Antwoord:
Zoals in de beantwoording van vraag 6 is opgenomen zijn de toezichthoudende taken van hondenhandel en fokkerijen bij andere overheden belegd. Wij zijn geen bevoegd gezag voor deze inrichtingen in het kader van de Wabo.

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Technische vragen over de Bestuursrapportage I-2023

Lees verder

Vragen over het geven van bloemen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer