Vragen over de opheffing van de Grond Exploi­ta­tie­maat­schappij (GEM) ten behoeve van Business Park Aviolanda (BPA)


Indiendatum: jun. 2014

Schriftelijke vragen van de Statenfractie van de Partij voor de Dieren aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant betreffende de opheffing van de Grond Exploitatiemaatschappij (GEM) ten behoeve van Business Park Aviolanda (BPA).


Geacht college,

Op 12 juni jl. bereikte ons het bericht dat bedrijven die zich op het BPA willen vestigen, de grond daarvoor niet meer hoeven te kopen, maar dat bedrijven de grond in de toekomst ook kunnen huren of leasen. Op deze manier hopen de drie partijen die het businesspark in 2006 hebben opgericht, het bedrijventerrein aantrekkelijk(er) te maken voor nieuwe bedrijven. Er is volgens het college van B&W van de gemeente Woensdrecht wel animo van bedrijven om zich op het BPA te vestigen, maar de grond wordt vooralsnog niet verkocht. Om deze reden wordt de GEM opgeheven en worden de gronden van de GEM ondergebracht in het BPA. Dit heeft bij ons geleid tot de volgende vragen.

1. In de GEM zitten de lege kavels, bedoeld voor verkoop aan aerospacebedrijven. Worden deze gronden nu gereserveerd voor luchtvaartgebonden bedrijven die zich willen vestigen of krijgen de gronden een andere bestemming?

2. Heeft deze bestemming consequenties voor de omliggende natuur? Zo ja, welke?

3. Het aandeel van de gemeente Woensdrecht voor de kosten van de ombouw is 1,6 miljoen euro. Welk bedrag betalen de resterende aandeelhouders van Business Park Aviolanda voor de samenvoeging van GEM en BPA en waar komen deze middelen vandaan?

4. Voor de ombouw van twee bedrijven naar één is 8,9 miljoen euro nodig, om daarmee de verkoop van de grond vanuit de GEM naar het BPA mogelijk te maken. Betekent dit dat met de verkoop van deze gronden, de eerder overeengekomen opslag van € 10,- per verkochte m2 grond voor extra natuurcompensatie (uit het onderdeel planet) nu in werking treedt? Zo nee, waarom niet?

5. Komt het bedrag dat voortkomt uit de eerder overeengekomen opslag van € 10,- per m2 nu in een keer beschikbaar? Zo ja, welke partij gaat het bedrag uitgeven en waaraan? Zo nee, hoe wordt de extra natuurcompensatie dan gerealiseerd?

6. Komt de opslag voor natuurcompensatie alleen vrij als de verkochte grond wordt ingezet voor luchtvaart/Aviolanda gerelateerde industrie, of komt de opslag ook vrij als er sprake is van andere industrie?

7. Wordt de rood-voor-groen-constructie toegepast bij de ombouw van de twee bedrijven naar een bedrijf? Zo ja, welk instrument wordt daarvoor gebruikt (projectenvelop, ontwikkelingsfonds, algemene middelen of anders)? Zo nee waarom niet?

8. Waar gaat u dit nieuwe groen (laten) realiseren? Is dit gebied aangewezen voor natuurcompensatie voor meerdere projecten? Zo ja, welke?

9. Wordt natuur- en milieuvereniging Namiro of een andere natuur- en milieuorganisatie betrokken bij de bestemming van het nieuwe areaal?

10. Wordt natuur- en milieuvereniging Namiro of een andere natuur- en milieuorganisatie betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe natuur als gevolg van de samenvoeging van de twee bedrijven? Zo nee, waarom niet?

11. Zijn de MGA-partners betrokken in dit besluit? Zo ja, wat was hun advies en visie op de samenvoeging van BPA en GEM?

Wij vernemen graag uw reactie.


Met vriendelijke groet,

Ir. Marco van der Wel
Partij voor de Dieren

Indiendatum: jun. 2014
Antwoorddatum: 22 jul. 2014

Wij beantwoorden deze vragen als volgt.

1. In de GEM zitten de lege kavels, bedoeld voor verkoop aan aerospacebedrijven. Worden deze gronden nu gereserveerd voor luchtvaartgebonden bedrijven die zich willen vestigen of krijgen de gronden een andere bestemming?

Antwoord: Ja, respectievelijk Nee. De grond van de GEM blijft bestemd voor uitgifte aan bedrijven in de MROluchtvaart (MRO staat voor maintenance, repair and overhaul).


2. Heeft deze bestemming consequenties voor de omliggende natuur? Zo ja, welke?

Antwoord: Nee
Er is geen sprake van een wijziging in de uitgiftevoorwaarden van de grond. Daarom zijn er geen andere gevolgen voor de omliggende natuur dan de gevolgen die reeds zijn voorzien bij de oprichting van het Business Park Aviolanda (BPA).


3. Het aandeel van de gemeente Woensdrecht voor de kosten van de ombouw is 1,6 miljoen euro. Welk bedrag betalen de resterende aandeelhouders van Business Park Aviolanda voor de samenvoeging van GEM en BPA en waar komen deze middelen vandaan?

Antwoord:
Over de inbreng van de andere aandeelhouders vinden op dit moment onderhandelingen plaats.


4. Voor de ombouw van twee bedrijven naar één is 8,9 miljoen euro nodig, om daarmee de verkoop van de grond vanuit de GEM naar het BPA mogelijk te maken. Betekent dit dat met de verkoop van deze gronden, de eerder overeengekomen opslag van € 10,- per verkochte m2 grond voor extra natuurcompensatie (uit het onderdeel planet) nu in werking treedt? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee
De door u bedoelde verplichting is neergelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Aviolanda die op 8 september 2011 is gesloten door negen bij de gebiedsontwikkeling Aviolanda betrokken partijen. Zij luidt als volgt: “7. De Grondexploitatiemaatschappij Aviolanda Woensdrecht stelt € 10 per uitgegeven vierkante meter beschikbaar voor de uitvoering van de Groene Agenda. Dit betreft circa 5 hectare nieuw uit te geven grond.” De voorgenomen overdracht van de grond van GEM Aviolanda Woensdrecht CV/BV naar BPA BV of een van haar dochtervennootschappen is geen gronduitgifte als bedoeld in deze afspraak.


5. Komt het bedrag dat voortkomt uit de eerder overeengekomen opslag van € 10,- per m2 nu in een keer beschikbaar? Zo ja, welke partij gaat het bedrag uitgeven en waaraan? Zo nee, hoe wordt de extra natuurcompensatie dan gerealiseerd?

Antwoord: Nee
De afdracht zou, als de GEM al haar uitgeefbare grond (90% van 4,8 ha) zou hebben uitgegeven zoals de opzet was, € 432.000,- hebben bedragen. Het voornemen is nu om de grond in te brengen bij BPA BV of een van haar dochtervennootschappen, zodat daarop vastgoed kan worden ontwikkeld om te verhuren aan bedrijven in MRO-luchtvaart. In overleg met de andere aandeelhouders in de joint venture (gemeente Woensdrecht, BOM Bedrijfslocaties en Fokker Technologies Holding BV) zullen wij bezien of en zo ja hoe er in de toekomst afdrachten zullen worden gedaan door BPA BV ten behoeve van de Groene Agenda.


6. Komt de opslag voor natuurcompensatie alleen vrij als de verkochte grond wordt ingezet voor luchtvaart/Aviolanda gerelateerde industrie, of komt de opslag ook vrij als er sprake is van andere industrie?

Antwoord: Ja
Er is geen sprake van andere industrie.


7. Wordt de rood-voor-groen-constructie toegepast bij de ombouw van de twee bedrijven naar een bedrijf? Zo ja, welk instrument wordt daarvoor gebruikt (projectenvelop, ontwikkelingsfonds, algemene middelen of anders)? Zo nee waarom niet?

Antwoord: Nee
De rood voor groenbenadering houdt in dat stedelijke functies (rode functies) worden toegestaan in het buitengebied, in ruil voor een aanmerkelijke verbetering van de kwaliteiten van het buitengebied (groene kwaliteiten). Op het BPA rust echter al tientallen jaren een bedrijfsbestemming. Van het toestaan van nieuwe rode functies in de zin van de rood voor groenbenadering kan dan ook geen sprake zijn.


8. Waar gaat u dit nieuwe groen (laten) realiseren? Is dit gebied aangewezen voor natuurcompensatie voor meerdere projecten? Zo ja, welke?

Antwoord:
Er vloeit geen nieuw groen voort uit de rood voor groenbenadering, omdat deze benadering niet van toepassing is op het BPA.


9. Wordt natuur- en milieuvereniging Namiro of een andere natuur- en milieuorganisatie betrokken bij de bestemming van het nieuwe areaal?

Antwoord: Ja
De bestemming van het nieuwe areaal is vastgelegd in de Groene Agenda voor de gebiedsontwikkeling Aviolanda. Bij de opstelling daarvan zijn Namiro en Benegora reeds betrokken geweest. De ambities van deze agenda blijven overeind. De gemeente Woensdrecht heeft als trekker van de Groene Agenda met beide verenigingen afgesproken dat zij in het najaar van 2014 samen bezien hoe voor de verwezenlijking van deze ambities de nodige financiën op tafel kunnen komen.


10. Wordt natuur- en milieuvereniging Namiro of een andere natuur- en milieuorganisatie betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe natuur als gevolg van de samenvoeging van de twee bedrijven? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee
Er is geen sprake van de ontwikkeling van nieuwe natuur als gevolg van veranderingen in de vennootschapsstructuur van de joint venture voor het BPA.


11. Zijn de MGA-partners betrokken in dit besluit? Zo ja, wat was hun advies en visie op de samenvoeging van BPA en GEM?

Antwoord: Ja
De MGA-partners hebben begrip getoond voor de voorgenomen vereenvoudiging van de vennootschappelijke structuur van de joint venture voor het BPA.


Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Voorzitter, Secretaris

Interessant voor jou

Vragen over het aangekondigde wetsvoorstel over het maximaal aantal te houden dieren

Lees verder

Vragen over illegale afvalopslag door Afvalstoffen Terminal Moerdijk B.V. (ATM)

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer