Vragen over de vertrek­re­geling voor huizen­be­zitters van het dorp Moerdijk in verband met de komst van het Logistiek Park Moerdijk (LPM)


Indiendatum: mei 2014

Schriftelijke vragen van de Statenfractie van de Partij voor de Dieren aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant betreffende de vertrekregeling voor huizenbezitters van het dorp Moerdijk in verband met de komst van het Logistiek Park Moerdijk (LPM).


Geacht college,

Tijdens de bewonersavond over de Havenstrategie 2030 op dinsdag 20 mei, is duidelijk geworden dat de inwoners van het dorp Moerdijk de kans krijgen om te vertrekken uit het dorp middels een vertrekregeling. Voor de vertrekregeling is 10 miljoen euro gereserveerd. Inwoners kunnen hun woning aan de gemeente Moerdijk verkopen voor 95% van de taxatiewaarde. De peildatum voor de taxatiewaarde is 1 januari 2013.

1. Bent u met ons van mening dat extra overlast bijvoorbeeld uit de ontwikkeling van de haven en het beoogde LPM resulteert in lagere huizenprijzen? Zo ja, hoeveel zullen de huizen aan waarde verliezen? Zo nee, waarom niet?

3. Het is zeer reëel dat de woningen die niet worden opgekocht hun waarde verliezen na verwerkelijking van het logistiek park, hoe worden deze huiseigenaren gecompenseerd, als zij er voor kiezen geen gebruik te maken van de regeling?

4. Er geldt een maximum van 25 huizen per jaar voor de vertrekregeling. Dat betekent dat niet alle huizenbezitters in Moerdijk direct van de nieuwe regeling gebruik kunnen maken. Waarom is dit zo geregeld? Heeft dit consequenties voor de huiseigenaren? Zo ja, welke?

5. Is er ook een financiële bijdrage gereserveerd voor huurders die Moerdijk willen verlaten? Zo ja op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

U spreekt in uw plan over leefbaarheidimpulsen voor het dorp Moerdijk; Bewoners geven aan dat de haven nu al zorgt voor licht-, stank-, geluids- en andere overlast.

6. Bent u bereid om met inwoners van Moerdijk afspraken te maken over de aanpak van de huidige overlast? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Vindt u dat dat onafhankelijk zou moeten zijn van eventuele ontwikkelingen? Zo nee, waarom niet?

7. Staat u er voor open om maatregelen te nemen of op te leggen om de overlast vanuit de haven Moerdijk tot onder de wettelijke normen terug te brengen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

U bent voornemens of verstrekt een lening met rente aan de gemeente Moerdijk om de vertrekregeling te bekostigen.

8. Bent u met ons van mening dat de gereserveerde 10 mln. indirect zorgt voor een extra druk op de begroting van de gemeente Moerdijk? Worden er nu uiteindelijk kosten doorberekend aan de inwoners van Moerdijk, bijvoorbeeld als de lening niet wordt terugbetaald of als het vertrekfonds leeg raakt?

9. Binnen welk tijdsbestek dient de gemeente Moerdijk de lening aan de provincie te hebben terugbetaald?

10. Wat gebeurt er als het geld niet (tijdig) kan worden terugbetaald aan de provincie?

11. Hoe en waar wordt de aan de gemeente Moerdijk verstrekte lening vermeld op de provinciale balans?

12. Welke risico’s loopt de provincie bij het verstrekken van deze lening aan de gemeente Moerdijk waarbij de lening gebruikt wordt voor de vertrekregeling?

13. Hoe hoog acht u de kans dat de gemeente Moerdijk de huizen van de eigenaren die gebruik maken van de regeling, ook weer binnen 6 maanden kan verkopen?

14. Wat gebeurt er met de woningen als de gemeente de woningen niet binnen 6 maanden verkocht krijgt en ze derhalve zelf koopt? Heeft dat gevolgen voor de huizenprijzen in Moerdijk? Zullen daarmee tekorten kunnen ontstaan in het vertrekfonds? Zo ja, hoe wordt daar mee omgegaan? Zo nee, waarom niet?

15. Denkt u dat de door de gemeente te verkopen huizen, financieel minder draagkrachtige kopers zullen aantrekken? Wat voor gevolgen heeft dat voor de lokale economie en bijvoorbeeld de lokale middenstand?

16. Waarom verzorgt de projectontwikkelaar, in deze het havenschap Moerdijk, niet de vertrekregeling maar wordt dat gedaan door de gemeente Moerdijk?

17. Zou een dergelijke vertrekregeling niet ten laste moeten komen van de ontwikkelaar van de plannen, te weten het havenschap moerdijk en de ontwikkeling van de haven en mogelijk het Logistiek Park Moerdijk? Zo nee, waarom niet?

Uit de second opinion van de 5 experts van onder andere de Technische universiteit Eindhoven en de Universiteit van Antwerpen, blijkt dat de veronderstelde positieve economische effecten overschat zijn en de financiële risico’s aanzienlijk.

18. Bent u met ons eens dat het in gebruik nemen van het vertrekfonds a 10 miljoen voor het dorp Moerdijk niets toevoegt aan de financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van het LPM? Zo nee, waarom niet?

19. Bent u tevens met ons van mening dat de uitkomsten van de second opinion over het LPM onverminderd van kracht blijven ondanks de inzet van een vertrekfonds of leefbaarheidsimpulsen? Zo nee, waarom niet?

Wij vernemen graag uw reactie.


Met vriendelijke groet,

ir. Marco van der Wel
Partij voor de Dieren

Indiendatum: mei 2014
Antwoorddatum: 10 jun. 2014

Wij beantwoorden deze vragen als volgt.

1. Bent u met ons van mening dat extra overlast bijvoorbeeld uit de ontwikkeling van de haven en het beoogde LPM resulteert in lagere huizenprijzen? Zo ja, hoeveel zullen de huizen aan waarde verliezen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: De Havenstrategie zet in op een goede balans tussen de drie p’s, people, profit en planet. Gemeente, provincie en Havenschap geloven dat een vitale en leefbare toekomst voor de kern Moerdijk wel degelijk verenigbaar is met een optimale benutting van de economische potenties door de invulling van het Industrial Park en het realiseren van het LPM en (op termijn) de reserve Roode Vaart. Ter ondersteuning hiervan is een maatregelenpakket opgesteld dat het mogelijk maakt prettig te wonen in het dorp. Daarnaast maakt het een einde aan de financiële onzekerheid van de mensen. Wij voorzien dan ook geen waardeverlies van de woningen, maar juist een normalisatie van de woningmarkt in Moerdijk.


2. Het is zeer reëel dat de woningen die niet worden opgekocht hun waarde verliezen na verwerkelijking van het logistiek park, hoe worden deze huiseigenaren gecompenseerd, als zij er voor kiezen geen gebruik te maken van de regeling?

Antwoord: Zoals gezegd zien wij, mede door het maatregelenpakket geen waardeverlies van de woningen in de kern Moerdijk door het LPM, maar veeleer een normalisatie van de woningmarkt. Het maatregelenpakket is verbonden aan de Havenstrategie Moerdijk 2030 in zijn totaliteit, inclusief de ontwikkeling van LPM.
Wij gaan ervan uit dat die mensen die er voor kiezen geen gebruik te maken van de regeling net als wij vertrouwen hebben in een vitale en leefbare toekomst in de kern Moerdijk.


3. Er geldt een maximum van 25 huizen per jaar voor de vertrekregeling. Dat betekent dat niet alle huizenbezitters in Moerdijk direct van de nieuwe regeling gebruik kunnen maken. Waarom is dit zo geregeld? Heeft dit consequenties voor de huiseigenaren? Zo ja, welke?

Antwoord: De Moerdijkregeling is een regeling van de gemeente Moerdijk, waarbij wij de gemeente steunen door het verstrekken van een rentedragende lening. Wij willen benadrukken dat de Moerdijkregeling geen vertrekregeling is, maar een regeling die bewoners die hun woning willen verkopen een vangnet biedt. Voorop staat de leefbaarheid van de kern. De gemeente Moerdijk heeft er voor gekozen om maximaal 25 woningen per jaar te verkopen om leegstand en verpaupering tegen te gaan. Een te grote toeloop betekent een reële kans op leegstand. Daar worden zeker de mensen die willen blijven in het dorp niet mee geholpen. Het aantal van 25 woningen is gebaseerd op het normale aantal verhuisbewegingen in het dorp Moerdijk. De criteria voor de toewijzing zullen door de gemeente nog worden uitgewerkt.


5. Is er ook een financiële bijdrage gereserveerd voor huurders die Moerdijk willen verlaten? Zo ja op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Van de collectieve maatregelen zullen alle bewoners, dus ook de huurders profiteren. Voor huurders die willen vertrekken is geen bijdrage gereserveerd. Zij kunnen via de reguliere weg in overleg treden met de woningbouwcorporaties. Overigens hebben ook de woningcorporaties aangegeven bereid te zijn te investeren in hun woningbestand in de kern Moerdijk nu met de Havenstrategie en het maatregelenpakket er duidelijkheid naar de toekomst wordt geboden.


U spreekt in uw plan over leefbaarheidimpulsen voor het dorp Moerdijk; Bewoners geven aan dat de haven nu al zorgt voor licht-, stank-, geluids- en andere overlast.

6. Bent u bereid om met inwoners van Moerdijk afspraken te maken over de aanpak van de huidige overlast? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Vindt u dat dat onafhankelijk zou moeten zijn van eventuele ontwikkelingen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot vergunningverlening en handhaving zullen we ons inspannen om de overlast in Moerdijk binnen de geldende normen te houden. Ook zullen we via de Strategische Uitvoeringsagenda in overleg gaan met de overige partijen die betrokken zijn bij het verminderen van overlast. Dit is reeds bestaand beleid, zoals blijkt uit bijvoorbeeld de snuffelpalen die steeds meer informatie geven over mogelijke bronnen en voorvallen van stank. Ook verwijzen we naar de recent goedgekeurde benzeenverordening die gezamenlijk met Zeeland en Zuid-Holland met ingang van 2015 een verbod op varend ontgassen regelt.


7. Staat u er voor open om maatregelen te nemen of op te leggen om de overlast vanuit de haven Moerdijk tot onder de wettelijke normen terug te brengen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, wij staan er voor open om de wettelijke normen te handhaven. De vigerende normen op het Haven en Industriecomplex Moerdijk liggen onder de maximaal toegestane normen voor zeehavens. Wij hebben in de Havenstrategie afgesproken de huidige toegestane normen te behouden.


U bent voornemens of verstrekt een lening met rente aan de gemeente Moerdijk om de vertrekregeling te bekostigen.

8. Bent u met ons van mening dat de gereserveerde 10 mln. indirect zorgt voor een extra druk op de begroting van de gemeente Moerdijk? Worden er nu uiteindelijk kosten doorberekend aan de inwoners van Moerdijk, bijvoorbeeld als de lening niet wordt terugbetaald of als het vertrekfonds leeg raakt?

Antwoord: Nee, wij delen deze mening niet. De Moerdijkregeling wordt via de provinciale lening voorgefinancierd. De kosten van de regeling worden in 2030 door het Havenschap Moerdijk overgenomen, waarna de gemeente de lening inclusief rente afbetaalt aan de provincie.
Zowel de gemeente als de provincie staan als deelnemers in de Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Moerdijk voor 50% garant voor zijn verplichtingen. Alleen indien het Havenschap de kosten van de regeling niet over zou kunnen nemen zouden deze via de garantstelling voor 50% ten laste van de inwoners van de gemeente Moerdijk kunnen komen. We achten dit risico gering. De Raad van Bestuur van het Havenschap heeft besloten de komende jaren een reserve op te bouwen die het mogelijk maakt om in 2030 zelfs aan de kosten van de regeling in het worst case scenario te kunnen voldoen.


9. Binnen welk tijdsbestek dient de gemeente Moerdijk de lening aan de provincie te hebben terugbetaald?

Antwoord: Zie vraag 8.


10. Wat gebeurt er als het geld niet (tijdig) kan worden terugbetaald aan de provincie?

Antwoord: De provincie verstrekt de lening aan de gemeente. Indien de gemeente de lening niet tijdig terugbetaalt aan de provincie, dan zal de gemeente hierover aangesproken worden.


11. Hoe en waar wordt de aan de gemeente Moerdijk verstrekte lening vermeld op de provinciale balans?

Antwoord: Leningen – ook voor de uitvoering van de publieke taak – worden op de balans altijd verantwoord onder de Financiële vaste activa.


12 Welke risico’s loopt de provincie bij het verstrekken van deze lening aan de gemeente Moerdijk waarbij de lening gebruikt wordt voor de vertrekregeling?

Antwoord: Wij achten dit risico nihil aangezien de gemeente het resultaat van de waarborgregeling in 2030 afrekent met het Havenschap. Volgens de afspraken met de gemeente gebruiken zij het van het Havenschap te ontvangen bedrag als eerste om de lening bij de provincie af te lossen. Het Havenschap heeft reeds maatregelen genomen om in het base case scenario aan de verplichting met betrekking tot de Moerdijkregeling te kunnen voldoen. Gedurende de komende jaren zal het Havenschap bezien in welke mate gebruik gemaakt gaat worden van de regeling en of deze post verder opgehoogd dient te worden om in 2030 het resultaat van de regeling zonder problemen, dus ook bij het worst-case scenario, van de gemeente over te kunnen nemen.


13. Hoe hoog acht u de kans dat de gemeente Moerdijk de huizen van de eigenaren die gebruik maken van de regeling, ook weer binnen 6 maanden kan verkopen?

Antwoord: De periode van 6 maanden is gebaseerd op gemiddelde verkooptijd van woningen in Moerdijk. Wij achten de kans om dit gemiddelde te behalen dan ook reëel.


14. Wat gebeurt er met de woningen als de gemeente de woningen niet binnen 6 maanden verkocht krijgt en ze derhalve zelf koopt? Heeft dat gevolgen voor de huizenprijzen in Moerdijk? Zullen daarmee tekorten kunnen ontstaan in het vertrekfonds? Zo ja, hoe wordt daar mee omgegaan? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Binnen de regeling dient op enig moment te worden bepaald of de voorraadportefeuille, mogelijke verwachte verkoopaantallen en negatieve gevolgen van leegstand in het dorp, aanleiding zijn om tot verhuur over te gaan of woningen in portefeuille te houden. Wij gaan er van uit dat de huizenprijzen in de kern Moerdijk zich, net zoals dat tot nu toe het geval is, marktconform zullen ontwikkelen.
Naarmate de voorraadportefeuille toeneemt, wordt ook de kans groter dat de beschikbare € 10 miljoen niet voldoende is. Indien er een grotere financieringsbehoefte is zal ten behoeve van de financiering onder garantie van de gemeente en provincie vreemd vermogen worden aangetrokken.


15. Denkt u dat de door de gemeente te verkopen huizen, financieel minder draagkrachtige kopers zullen aantrekken? Wat voor gevolgen heeft dat voor de lokale economie en bijvoorbeeld de lokale middenstand?

Antwoord: Nee wij denken niet dat de door de gemeente te verkopen huizen financieel minder draagkrachtige kopers aan zal trekken. Wij denken dat de huizen voor een marktconforme prijs verkocht zullen worden en dat er dan ook geen directe gevolgen voor de lokale economie en middenstand zullen zijn.


16. Waarom verzorgt de projectontwikkelaar, in deze het havenschap Moerdijk, niet de vertrekregeling maar wordt dat gedaan door de gemeente Moerdijk?

Antwoord: De gemeente is primair verantwoordelijk voor de leefbaarheid in het dorp. De gemeente staat ook aan de lat voor alle andere leefbaarheidsmaatregelen. De uitvoering van de maatregelen en de werking van de moerdijkregeling beïnvloeden elkaar ook. Er is voor gekozen om de uitvoering in één hand te houden.


17. Zou een dergelijke vertrekregeling niet ten laste moeten komen van de ontwikkelaar van de plannen, te weten het havenschap moerdijk en de ontwikkeling van de haven en mogelijk het Logistiek Park Moerdijk? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, de Moerdijkregeling komt in 2030 ten koste van het Havenschap. Er is echter geen relatie met sec de ontwikkeling van het LPM, maar met de ontwikkeling van de Havenstrategie in den brede.


Uit de second opinion van de 5 experts van onder andere de Technische universiteit Eindhoven en de Universiteit van Antwerpen, blijkt dat de veronderstelde positieve economische effecten overschat zijn en de financiële risico’s aanzienlijk.

18. Bent u met ons eens dat het in gebruik nemen van het vertrekfonds a 10 miljoen voor het dorp Moerdijk niets toevoegt aan de financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van het LPM? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, de ontwikkeling en exploitatie van het LPM staat los van de Moerdijkregeling.


19. Bent u tevens met ons van mening dat de uitkomsten van de second opinion over het LPM onverminderd van kracht blijven ondanks de inzet van een vertrekfonds of leefbaarheidsimpulsen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee. Wij zijn van mening dat er geen direct verband is tussen het LPM en de Moerdijkregeling.


Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Voorzitter, Secretaris

Interessant voor jou

Vragen over vergunningverlening in de veehouderij, het gebruik van de depositiebank en de door RIVM gemeten ammoniak waarden in de Brabantse Natuur

Lees verder

Vragen over het aangekondigde wetsvoorstel over het maximaal aantal te houden dieren

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer