Vragen over toekomst logistiek park Moerdijk LPM


Indiendatum: jan. 2013

Schriftelijke vragen van de Partij voor de Dieren Statenfractie Noord-Brabant aan het college van GS over de toekomst van het logistiek park Moerdijk LPM in het licht van de economische crisis.

Geacht college,

Volgens de provincie is het Logistiek Park Moerdijk (LPM) bedoeld voor grootschalige logistieke bedrijven. In de aanloop van het project hebben het rijk, de provincie en de gemeente Moerdijk In 2009 een bestuursovereenkomst ‘realisatie gebiedsontwikkeling Moerdijk’ getekend. Volgens deze overeenkomst zal o.a. ‘de komende jaren worden gemonitord op welke wijze omvang en vraag zich ontwikkelen’.1

Mede in het licht van de economische crisis vindt de Partij voor de Dieren het van groot belang om te bezien in hoeverre er nog een grondslag is voor de ontwikkeling van een nieuw grootschalig industrieterrein. Vanwege de grootschaligheid van de ontwikkelingen deelt de Partij voor de Dieren de zorgen van diverse inspraakreacties over de verminderde leefbaarheid en aantasting van het landelijk gebied. Verder maakt onze fractie zich zorgen over de door de provincie (gedane) investeringen en hebben wij vragen over de financiële haalbaarheid van het project.

Wij willen u daarom graag de volgende vragen stellen.

In het voorontwerp inpassingsplan en de bijbehorende concept MER-studies wordt verwezen naar het geactualiseerde onderzoek van STEC Groep van februari 2012. Het onderzoek is als bijlage opgenomen bij het voorontwerp inpassingsplan en vormt de basis voor de onderbouwing van het nut en noodzaak van het Logistiek Park Moerdijk. Stec Groep erkent daarin dat haar eerdere gedane voorspelling over een korte economische recessie niet klopt.

1. Welke invloed heeft de economische crisis op de vraag naar bedrijfslocaties op het Logistiek Park Moerdijk?
2. Is er zoals de bestuursovereenkomst uit 2009 aangeeft gemonitord op welke wijze omvang en vraag zich ontwikkelen?2 Zo ja, wat is de uitkomst daarvan? Zo nee, waarom niet?
3. Worden de effecten van de economische crisis meegenomen in (het aanpassen van) het ontwerp-inpassingsplan? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
4. Hoeveel bedrijven hebben zich tot nu toe aangemeld om zich op het Logistiek Park Moerdijk te vestigen? Hoeveel hectare komt daardoor van het totaal in gebruik?

In het licht van de business case heeft de voormalige directeur van het Havenschap een uitgebreide analyse opgesteld. Volgens deze analyse waren een aantal substantiële kosten voor de ontwikkeling van het Logistiek Park Moerdijk niet meegenomen. Bovendien speelden er volgens zijn analyse mogelijk grote financiële risico’s die afhankelijk van de omstandig-heden kunnen oplopen tot een half miljard euro. Deze risico’s liggen zowel op het gebied van het tempo van uitgifte, de relatief hoge verkoopprijs en de remmende werking op de vraag door een erfpacht constructie. Verder speelt de crisis en de aanwezigheid van een overschot aan opslagcapaciteit, bijvoorbeeld in Rotterdam, een grote rol.

5. Kent u de analyse van de voormalige directeur van het Havenschap?
6. Deelt de provincie de zorgen van de voormalige directeur van het Havenschap Moerdijk? Zo nee, waarom niet?
7. Welke financiële risico’s loopt de provincie ten aanzien van de aanleg van Logistiek Park Moerdijk? Zijn deze risico’s geactualiseerd? Waarom niet?
8. Gelet op eerder genoemde de analyse, is de provincie voornemens om opnieuw een business case van het project Logistiek Park Moerdijk uit te laten voeren? Zo nee, waarom niet?

In de aanloop van het project Logistiek Park Moerdijk heeft de provincie in 2007 ca 150 tot 170 ha aan gronden gekocht van Shell om de ontwikkeling van een logistiek park te Moerdijk mogelijk te maken. De provincie heeft daarna besloten om de gronden niet te ontwikkelen en heeft deze opnieuw verkocht aan Shell.

9. Waarom heeft de provincie de gronden in eerste instantie aangekocht, hoeveel grond is er precies aangekocht en wat heeft de provincie daarvoor betaald?
10. Waarom heeft de provincie de gronden daarna opnieuw verkocht, hoeveel grond is er precies verkocht en wat heeft de provincie daarvoor ontvangen?
11. Welke deel van deze Shell gronden liggen braak, hoe lang liggen deze gronden al braak en is er zicht op dat deze gronden zullen worden uitgegeven?

De gemeente Moerdijk heeft ingestemd met de ontwikkeling van het Logistiek Park Moerdijk op voorwaarde dat zowel het bedrijf Caldic als betonfabriek Wolst zouden worden verplaatst.
De provincie heeft in 2010 voor het bedrijf Caldic 51 miljoen euro betaald. In november 2012 heeft de gemeente Moerdijk het perceel van betonfabriek Wolst gekocht.3

12. Heeft de provincie nadien enige baten ontvangen uit de aankoop van Caldic? Zo ja, welke?
13. Zijn er afspraken met Caldic gemaakt over behoud van werkgelegenheid in de regio? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
14. Zijn er afspraken gemaakt over dat Caldic zich zou hervestigen in de regio West-Brabant? Zo nee, waarom niet?
15. Komen de kosten voor aankoop van Caldic ten laste van het project Logistiek Park Moerdijk? Zo nee, waarom niet?
16. Heeft de provincie ook meebetaalt aan het uitkopen van betonfabriek Wolst? Zo ja, wat is de bijdrage daaraan geweest?
17. Hoeveel heeft de provincie in totaal besteed aan de aankoop van gronden voor het huidige Logistiek Park Moerdijk?

Het voorontwerp inpassingsplan heeft samen met de bijbehorende concept MER-studie vanaf donderdag 24 mei tot en met woensdag 4 juli 2012 ter inzage gelegen. Daarop zijn in totaal 21 reacties ontvangen. Veel van de ingekomen reacties hebben betrekking op (de achteruitgang van) de leefbaarheid in en rond de gemeente Moerdijk. Aan de aanleg van het Logistiek Park Moerdijk lag het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in de kernen ten grondslag, vooral op het gebied van leefbaarheid, milieu en ruimtelijke kwaliteit. Daartoe zijn in Intentieovereenkomst Gebiedsontwikkeling Moerdijk een aantal projecten benoemd.

18. Hoeveel woningen zullen er na realisatie (mogelijk) overlast ondervinden van het Logistiek Park Moerdijk? Welke overlast zullen zij ondervinden? Hoe wordt overlast voorkomen of worden knelpunten opgelost?
19. Zullen er woningen worden opgekocht voor de realisatie van het Logistiek Park Moerdijk? Zo ja, hoeveel woningen zullen dat zijn? Wat verwacht de provincie dat deze aankopen zullen kosten? Welk deel van de kosten draagt de provincie en komen deze kosten ten laste van het project Logistiek Park Moerdijk?
20. Wat is de voortgang van de projecten ter verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving? Zijn deze projecten uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat hebben deze projecten gekost en komen deze kosten ten laste van het project logistiek Park Moerdijk?

Met vriendelijke groet,

ir. Marco van der Wel
Partij voor de Dieren

1) Artikel 5, lid 2, Bestuursovereenkomst 'realisatie gebiedsontwikkeling Moerdijk', 2 juni 2009
2) Artikel 5, lid 2, Bestuursovereenkomst 'realisatie gebiedsontwikkeling Moerdijk', 2 juni 2009
3) http://www.moerdijk.nl/112619/Aankoop_van_Wolst_rond.html

Indiendatum: jan. 2013
Antwoorddatum: 4 jan. 2013

Beantwoording schriftelijke vragen op grond van het Reglement van Orde betreffende vragen van ir. M.C. van der Wel van de PvdD Statenfractie Noord-Brabant aan het college van GS inzake de toekomst van het logistiek park Moerdijk LPM in het licht van de economische crisis.

Geachte heer Van der Wel,

Bij brief van 1 januari 2013, ingekomen op 2 januari 2013, heeft u namens de PvdD fractie op grond van het Reglement van Orde voor Provinciale Staten schriftelijke vragen gesteld. Wij beantwoorden deze vragen als volgt.

1.Welke invloed heeft de economische crisis op de vraag naar bedrijfslocaties op het Logistiek Park Moerdijk?

Antwoord: Begin 2012 hebben we de Stec Groep onderzoek laten doen naar de marktvraag van het Logistiek Park Moerdijk. De effecten van de economische crisis zijn hierin betrokken. Logistiek Park Moerdijk is bestemd voor de volgende specifieke doelgroepen:
- Value Added Logistics (VAL) bedrijven (> 5 ha.), én;
- VAL-bedrijven die ongeacht hun omvang havengerelateerd zijn.
Binnen de logistieke sector vindt een snelle modernisering en schaalvergroting plaats. Logistieke partijen zijn voortdurend op zoek naar een efficiëntere organisatie van hun logistieke ketens (supply chains). De groei van de Value Added Logistics is daarbij één van de opvallendste en snelst opkomende ontwikkelingen van de laatste jaren. Voorheen betrof logistiek vooral op- en overslag en transport van goederen. De laatste jaren vinden in de distributiecentra steeds meer activiteiten plaats van een hoge(re) toegevoegde waarde. Denk hierbij aan assemblage, om- en verpakking, montage, reparatie, marktspecifieke producttoevoegingen en bedrukking van producten.
In het kielzog daarvan groeit het aantal Value Added Services (VAS) voor de logistiek. Denk hierbij aan partijen die zich bezighouden met de regie van de logistieke keten.
Op dit moment maakt VAL/VAS tussen de 45 en 55 procent van de totale vraag naar logistieke bedrijventerreinen uit. Verwacht wordt dat dit aandeel de komende 15 tot 20 jaar zal toenemen.
De doelgroepen van het LPM hebben in de periode 2011-2025 een ruimtebehoefte in Nederland van netto 450 tot 465 ha.. Niet al deze vraag zal op Logistiek Park Moerdijk terecht komen. Mede vanwege de strategische ligging van de regio West-Brabant en Moerdijk, namelijk tussen de havengebieden van Rotterdam en Antwerpen, heeft het Logistiek Park Moerdijk wel een zeer sterke concurrentiepositie. De marktvraag van Logistiek Park Moerdijk wordt geschat op 130 tot 140 ha. netto in de periode 2014 tot en met 2025. Hierbij is rekening gehouden met de vestigingsmogelijkheden van de doelgroepen van het LPM binnen bestaand aanbod (SER-ladder). Wat betreft de invloed van de economische crisis op de vraag naar bedrijfslocaties op het Logistiek Park Moerdijk concludeert de Stec Groep dat, per saldo, de effecten van de recessie op de logistieke vraag in Nederland en in het bijzonder vanuit de doelgroepen van Logistiek Park Moerdijk, op de
(middel)lange termijn beperkt zullen zijn. Hiervoor noemt de Stec Groep drie belangrijke redenen:
1. In de modellen die ten grondslag liggen aan de prognoseberekeningen zijn al periodes van hoog- en laagconjunctuur meegenomen;
2. In periodes van laagconjunctuur dalen de logistieke dynamiek en uitbreidingsvraag, terwijl tegelijkertijd het aantal vestigingsbeslissingen vanuit fusie en consolidatie toeneemt.
3. De crisis versterkt de groei van VAL binnen de logistiek. Bedrijven trekken meer activiteiten naar zich toe die extra toegevoegde waarde genereren om zo de marges te verbeteren. Gevolg hiervan is dat de schaalgrootte en gemiddelde omvang van logistieke bedrijven toeneemt. Dit compenseert
een eventuele daling van vestigingsdynamiek op korte termijn en zorgt zelfs voor een extra ruimtebehoefte op langere termijn.
Overigens zal er ook na 2025 nog vraag zijn nog logistieke vestigingslocaties. De Rotterdamse haven verwacht nog tot 2040 een significante groei van de goederenvolumes.

2.Is er zoals de bestuursovereenkomst uit 2009 aangeeft gemonitord op welke wijze omvang en vraag zich ontwikkelen? Zo ja, wat is de uitkomst daarvan? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, sinds de ondertekening van de bestuursovereenkomst wordt periodiek onderzoek gedaan naar de marktvraag van Logistiek Park Moerdijk. Uit het meest actuele onderzoek van Stec Groep van 21 februari 2012 blijkt voldoende marktvraag voor de ontwikkeling van Logistiek Park Moerdijk. Zie ook ons antwoord bij vraag 1.

3.Worden de effecten van de economische crisis meegenomen in (het aanpassen van) het ontwerp-inpassingsplan? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, met het opstellen van het ontwerp-inpassingsplan zal opnieuw onderzoek worden gedaan naar de actuele marktvraag van het LPM. Uiteraard zullen hierin ook de effecten van de economische recessie worden betrokken.

4.Hoeveel bedrijven hebben zich tot nu toe aangemeld om zich op het Logistiek Park Moerdijk te vestigen? Hoeveel hectare komt daardoor van het totaal in gebruik?

Antwoord: Er is wel belangstelling getoond voor het LPM, maar er hebben zich nog geen bedrijven ‘aangemeld’ voor het Logistiek Park Moerdijk. Uit onderzoek en gesprekken met de markt blijkt dat het terrein zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin voldoet aan de behoefte van de doelgroep. Concrete aanmeldingen van bedrijven worden pas verwacht na vaststelling van het Inpassingplan door PS (medio 2014), vanaf dat moment zullen de kavels ook daadwerkelijk op de markt worden gebracht.

5.Kent u de analyse van de voormalige directeur van het Havenschap?

Antwoord: Ja, deze is ons vertrouwelijk ter kennisname gesteld op 16 juni 2009.

6.Deelt de provincie de zorgen van de voormalige directeur van het Havenschap Moerdijk? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee. Overigens hebben GS op 2 juni 2009 besloten om in te stemmen met de Bestuursovereenkomst op basis van een daarbij horende sluitende businesscase. Wel bood het rapport een aantal waardevolle uitgangspunten voor verdere planontwikkeling en exploitatie.

7.Welke financiële risico’s loopt de provincie ten aanzien van de aanleg van Logistiek Park Moerdijk? Zijn deze risico’s geactualiseerd? Waarom niet?

Antwoord: Er is er een voorziening getroffen van € 6,5 mln. Ja, op basis van het Beheersstatuut van het Ontwikkelbedrijf worden de risico’s periodiek geactualiseerd. Genoemde voorziening is gebaseerd op de ’2e Voortgangsrapportage Ontwikkelbedrijf 2012’, die op 16 november 2012 is
vastgesteld.

8.Gelet op eerder genoemde analyse, is de provincie voornemens om opnieuw een business case van het project Logistiek Park Moerdijk uit te laten voeren? Zo nee, waarom niet? Gelet op eerder genoemde analyse, is de provincie voornemens om opnieuw een business case van het project Logistiek Park Moerdijk uit te laten voeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, de bestaande businesscase wordt op basis van het Beheersstatuut van het Ontwikkelbedrijf periodiek geactualiseerd. Het Havenschap Moerdijk laat als beoogde ontwikkelentiteit van het terrein ten behoeve van haar interne besluitvorming een businesscase en risicoanalyse opstellen. Daarnaast wordt er momenteel gewerkt aan een Strategische Havenvisie Moerdijk.

9.Waarom heeft de provincie de gronden in eerste instantie aangekocht, hoeveel grond is er precies aangekocht en wat heeft de provincie daarvoor betaald?

Antwoord: Niet de provincie maar het Havenschap Moerdijk heeft in het kader van de Bestuursovereenkomst strategische grondreserves gekocht, waaronder volgens opgave van het Havenschap circa 131 hectare braakliggende grond van Shell.

10.Waarom heeft de provincie de gronden daarna opnieuw verkocht, hoeveel grond is er precies verkocht en wat heeft de provincie daarvoor ontvangen?

Antwoord: Niet van toepassing, zie ook antwoord op vraag 9.

11.Welke deel van deze Shell gronden liggen braak, hoe lang liggen deze gronden al braak en is er zicht op dat deze gronden zullen worden uitgegeven?

Antwoord: Het Havenschap Moerdijk heeft de gronden begin 2009 teruggekocht van Shell in het kader van de inbreidingsopgave als onderdeel van Moerdijk Meer Mogelijk. Uit navraag bij het Havenschap blijkt dat er tot op heden zijn nog geen voormalige Shell gronden zijn uitgegeven. Het Havenschap is over de gronden echter wel in gesprek met meerdere partijen. Voor vragen over de uitgifte van de overige strategische gronden op het Havenschapsterrein verwijzen wij u naar het Havenschap Moerdijk.

12.Heeft de provincie nadien enige baten ontvangen uit de aankoop van Caldic? Zo ja, welke?.

Antwoord: Nee.

13.Zijn er afspraken met Caldic gemaakt over behoud van werkgelegenheid in de regio? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, de focus lag op de kwaliteit van de leefomgeving met name de leefbaarheid, het milieu en de ruimtelijke kwaliteit.

14.Zijn er afspraken gemaakt over dat Caldic zich zou hervestigen in de regio West-Brabant? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, Caldic gaf destijds aan te willen (her)investeren in reeds bestaande vestigingen.

15.Komen de kosten voor aankoop van Caldic ten laste van het project Logistiek Park Moerdijk? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, een gedeelte ad. € 12,2 miljoen van de totale kosten ad. € 51 mln. komt voor rekening van het Logistiek Park Moerdijk, de afspraken hierover zijn vastgelegd in de Bestuursovereenkomst.

16.Heeft de provincie ook meebetaalt aan het uitkopen van betonfabriek Wolst? Zo ja, wat is de bijdrage daaraan geweest?

Antwoord: Nee, wel is in de bestuursovereenkomst is afgesproken dat er een bedrag van € 2,8 miljoen ten laste komt van het Logistiek Park Moerdijk bij een onherroepelijk planologische titel.

17.Hoeveel heeft de provincie in totaal besteed aan de aankoop van gronden voor het huidige Logistiek Park Moerdijk?

Antwoord: De provincie heeft in totaal voor 7,5 mln euro aan gronden binnen het plangebied van het Logistiek Park Moerdijk aangekocht (het gaat hier dan dus niet om de gronden van Shell of Caldic).

18.Hoeveel woningen zullen er na realisatie (mogelijk) overlast ondervinden van het Logistiek Park Moerdijk? Welke overlast zullen zij ondervinden? Hoe wordt overlast voorkomen of worden knelpunten opgelost?

Antwoord: Ongeveer twaalf woningen dicht bij het plangebied zullen (mogelijk) overlast ondervinden van het Logistiek Park Moerdijk. Het betreft een toename in geluid ten gevolge van extra wegverkeer en de te vestigen bedrijven op het Logistiek Park Moerdijk. Daarnaast zijn er nog twee hotels en een camping waar het geluid toe zal nemen als gevolg van het Logistiek Park Moerdijk. Afhankelijk van de situatie, worden maatregelen overwogen zoals het toepassen van zogenaamd ’stil asfalt’, geluidsschermen en een verbetering van de geluidsisolatie van woningen. De te treffen maatregelen worden nog nader onderzocht.

19.Zullen er woningen worden opgekocht voor de realisatie van het Logistiek Park Moerdijk? Zo ja, hoeveel woningen zullen dat zijn? Wat verwacht de provincie dat deze aankopen zullen kosten? Welk deel van de kosten draagt de provincie en komen deze kosten ten laste van het project Logistiek Park Moerdijk?

Antwoord: Ja, in het plangebied LPM liggen in totaal 19 woningen die allemaal aangekocht zijn of zullen worden. De totale geraamde aankoopkosten hiervan bedragen ca. 7,5 mln euro welke geheel ten lasten worden gebracht van het Logistiek Park Moerdijk.

20.Wat is de voortgang van de projecten ter verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving? Zijn deze projecten uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat hebben deze projecten gekost en komen deze kosten ten laste van het project Logistiek Park Moerdijk?

Antwoord: In 2009 tekenden het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk de bestuursovereenkomst ‘realisatie gebiedsontwikkeling Moerdijk’, ook bekend als Moerdijk MeerMogelijk. Moerdijk MeerMogelijk bestaat uit negen plannen die samen gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Moerdijk in combinatie met het creëren van ruimte voor (boven)regionale economie. De provincie is alleen verantwoordelijk voor het Logistiek Park Moerdijk. De intensieve benutting industrieterrein Moerdijk wordt onder regie van het Havenschap uitgevoerd en de overige 7 projecten worden onder regie van de gemeente uitgevoerd. Voor de stand van zaken van deze projecten verwijzen wij u naar het Havenschap en de gemeente Moerdijk. Financieel komen alleen de herontwikkeling van de Noordrand Zevenbergen en het Waterfront Moerdijk (deels) ten laste van het Logistiek Park Moerdijk.
Voor de Noordrand Zevenbergen betreft het de bijdrage aan Caldic en Wolst van respectievelijk € 12,2 miljoen en € 2,8 miljoen. Voor het Waterfront Moerdijk betreft dit een bijdrage van € 10,5 miljoen. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de Bestuursovereenkomst.
In het kader van het project Logistiek Park Moerdijk worden ook maatregelen ter verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving getroffen. Deze worden momenteel nader uitgewerkt, o.a. in overleg met de GGD, en zullen in de toelichting op het Ontwerp-inpassingsplan worden opgenomen.

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

Voorzitter, Secretaris,

Interessant voor jou

Vragen akkoord uitvoering ganzenbeleid

Lees verder

Vleermuissterfte veroorzaakt door windturbines in Brabant

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer