Eerste wijziging Veror­dening lucht­ha­ven­be­sluit lucht­haven Seppe Noord-Brabant


11 april 2014

Eerste termijn
Voorzitter. In de commissie Mobiliteit en Financiƫn (MF) hebben we als commissie aandacht besteed aan het functioneren van de omgevingscommissie (CROSE). Een drietal burgerleden en de BMF hebben hun bezwaren kenbaar gemaakt aan Provinciale Staten en aan de gedeputeerde. De gedeputeerde heeft aangegeven zich daarin te verdiepen en heeft volgende week een werkbezoek bij de omgevingscommissie gepland. Lof daarvoor, heel goed!

Met de uitbreiding van vliegveld Seppe met een bedrijventerrein Airparc Seppe en met de voorliggende vergroting van het luchtvaartterrein plus taxibaan is wat ons betreft de profitkant ruim aan bod geweest. Na deze stappen is het redelijk de people- en planetkant van de luchthaven te belichten.

Vliegveld Seppe ligt op een onmogelijke locatie. Het is ingeklemd tussen de dorpen Bosschenhoofd, Zegge, Rucphen en St-Willebrord en het is het logisch dat de belangen van vliegen en wonen met elkaar in conflict zijn. Gezien de ligging zou geen enkele beleidsmaker of ondernemer nu een besluit nemen om op deze locatie een vliegveld te beginnen. Het is historisch zo gegroeid en met de huidige voorliggende wijziging van het luchthavenbesluit Seppe wordt het terrein verder vergroot.

Uitbreiding van het gebruik van het vliegveld is gezien de locatie redelijkerwijs niet mogelijk zonder aantasting van de belangen van de omwonende burgers. In alle redelijkheid, de huidige voorzieningen inclusief uitbreiding met een bedrijventerrein zijn voldoende voor een gezonde bedrijfsvoering. Dat hebben we ook gehoord tijdens ons werkbezoek.

In de toekomst is er geen groeiscenario - uitbreiding van vlieg- of helikoptervluchten of bijvoorbeeld baanverlenging of nachtverlichting voor avondvluchten - mogelijk zonder dat de peoplekant verder wordt aangetast. De Stichting Platform Vlieghinder West-Brabant heeft ons dat ook laten weten middels een schrijven.

We willen van de gedeputeerde graag een toezegging dat ook het college ziet dat er geen verdere groei van Seppe mogelijk is, gezien de ligging. We willen ook graag een toezegging van de gedeputeerde dat alle plannen van het vliegveld voldoende worden besproken in de CROSE, naar tevredenheid van alle leden.


Tweede termijn
Voorzitter. Ik dank de gedeputeerde voor zijn antwoorden. Wij hebben nu een aantal dingen gegeven aan de ondernemer. Dat heeft hij ook gevraagd. Wij waren in eerste instantie geen voorstander van een uitbreiding van het vliegveld met een industrieterrein. Wij hebben daar onze redenen voor.

Tijdens het werkbezoek is heel duidelijk geworden dat men een bedrijventerrein wilde om het vliegveld rendabel te maken. Dat is voor ons geen reden om het vliegveld uit te breiden op die locatie. Binnen het scenario zijn er voldoende mogelijkheden om extra vluchten uit te voeren teneinde het vliegveld nog winstgevender te laten zijn. Ik vind het redelijk dat er ook gekeken wordt hoe het zit met de people. Zij hebben veel brieven gestuurd en zijn hier vaak langsgekomen om onze aandacht te vragen. Ik vind dat wij als PS een stap moeten zetten en geen groeiscenario moeten toestaan. Dus geen baanverlichting, want dat betekent avond- en nachtvluchten waardoor de rust verstoord wordt. Een baanverlenging tot meer dan 1000 meter betekent dat er zwaardere vliegtuigen kunnen opstijgen en landen. Het is niet gezegd dat deze dingen gaan gebeuren. Het vliegveld heeft in het verleden deze opties geschetst en wij menen dat er wel degelijk plannen zijn om dit te doen. Ik vind het niet meer dan redelijk dat wij nu zeggen: u krijgt dit bedrijventerrein, u kunt verder met uw bedrijfsvoering maar daar ligt wat ons betreft de grens. Ik dien daartoe een motie in, voorzitter.

Interessant voor jou

Initiatiefvoorstel aanpassing reglementen waterschappen

Lees verder

Jaarstukken 2013

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer