Inpassingsplan N279-Noord
Voorzitter, de provincie negeert alle rode stoplichten. Allereerst een brief van de minister van 15 november 2012. Zij stelt dat een gelijkvloerse 80km weg de veronderstelde problemen al oplost en de provincie daarom niet op een rijksbijdrage kan rekenen. En zij waarschuwt ervoor dat wanneer de verkeersdrukte op de A50 en A2 toeneemt door deze weg toeneemt, wij als provincie moeten meebetalen aan de oplossingen.
Ten tweede een advies van 24 januari 2013 van de Omgevingscommissie. De commissie acht het niet imaginair dat bij het inrichten voor 100 km er al spoedig een opwaartse druk zal ontstaan om ook daadwerkelijk die 100 km/u te realiseren. En dat heeft verregaande consequenties volgens de commissie.
Ten derde een advies van de commissie-MER van 29 mei 2013. De commissie plaatst vraagtekens bij de omvang van de ingreep en stelt feitelijk dat minder ingrijpende opties ook al voldoende probleemoplossend zijn.
Al drie maal is de gedeputeerde op de N279 door rood gereden en omdat de boetes zo enorm oplopen, pleit de gedeputeerde nu natuurlijk voor ongelijkvloerse kruisingen. Voor minder dan 3 minuten tijdswinst, betalen wij als provincie voor deze 100 km weg waarop misschien nooit 100 km/u mag worden gereden, ongeveer 80 miljoen euro extra. Dat vinden wij onacceptabel. Wij vinden dat met minder weg de lokale problemen ook al voldoende worden opgelost. Daarvoor hebben we geen doorgaande snelweg naar Duitsland nodig.
Namens mijn fractie dien ik twee moties in. We willen het budget stellen op een 80 km/u weg met gelijkvloerse kruisingen en zo in deze moeilijke tijd 80 miljoen euro besparen. Verder willen we middels een enquĂȘte de mening weten van de omwonenden en hun een stem geven in de geschetste alternatieven en de met bijkomende kosten van 80 miljoen euro als de weg niet gelijkvloers maar ongelijkvloers moet worden.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Verordening luchthavenbesluit luchthaven Seppe
Lees verderInstelling fondsen 2e tranche Investeringsagenda
Lees verder