Provin­ciaal inpas­singsplan Nieuwe Verbinding Grens­cor­ridor N69


31 oktober 2014

26 september jongstleden zijn veel insprekers gehoord, er is zeer veel kritiek geuit op het proces. Burgercollectieven voelen zich niet gehoord en zelfs aan de kant gezet en geweerd, terwijl zij gedegen argumenten – namelijk een onherroepelijke vernietiging van natuur en onvoldoende oplossend vermogen - tegen deze weg aanvoeren. Een gemeente als Veldhoven die met steekhoudende bezwaren komt, wordt onvoldoende tegemoet gekomen en aanvankelijke tegenstanders van het tracé krijgen via een gebiedsimpuls extra compensatie, lees vooral getroffen agrariërs.

Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar niet alleen bomen gaan met dit plan massaal om, ook burgers van dommelen en gemeente veldhoven moeten het veld ruimen bij de werkwijze van de gedeputeerde.

In het alternatievenonderzoek moet worden nagegaan of er alternatieven zijn met minder schadelijk effecten. De dalen van de beeklopen Keersop en de Run vormen met de Keersopperbeemden een Natura2000-gebied wat ontegenstrijding, ontegenzeggenlijk en onherroepelijk wordt verwoest.

Natuurlijk zijn er alternatieven! Een alternatief is voorhanden middels een aansluiting op de N396 met als voordelen minder kosten, meer oplossend vermogen en veel minder aantasting van beschermde natuur. Deze variant heeft nooit een eerlijke kans gehad. Een dergelijk alternatief is aan geen enkele gemeenteraad als keuze voorgelegd.

Gedeputeerde. Waarom bent u zo bang voor een beter alternatief?

(Wij pleiten voor een processie van echternach, en sinds 1947 gaat deze steeds met een enkele stap vooruit. Laat die stap zorgvuldig zijn.)

De wet verplicht u eerst compensatie te realiseren voordat u begint met een weg. De compensatie voor natuur vinden wij daarbij onvoldoende inzichtelijk. Er is sprake van een netto verlies van 16 ha natuur. Van verschillende compensatiegebieden kan worden gezegd dat deze niet juridisch uitvoerbaar zijn, omdat ze niet in bezit zijn van de provincie.

Kan de gedeputeerde inzichtelijk maken welke garanties hij heeft dat dat gaat lukken en wat dat uiteindelijk gaat kosten?

Verder hebben we vanuit het waterschap begrepen dat er door het korte tijdsbestek wat de provincie voor ogen heeft, er risico's zijn voor beschermde diersoorten zoals de beekprik. Waarom zien we daarover niets terug?

Ook de stikstofproblematiek in het gebied wordt weer verergerd door de weg; meer depositie zal plaatsvinden op habitats waar de kritische depositiewaarde nu al wordt overschreden.

Daar mag u niet zomaar aan voorbij gaan; u bent onlangs verkozen tot groenste gedeputeerde van Nederland dus wij vragen u op te staan tegen deze asfaltcoalitie.

Wanneer we het PIP beschouwen, is er geen milieuruimte voor de Westparallel. Geen milieuruimte voor welk alternatief ervan dan ook.

Er is een alternatief dat de problematiek niet naar elders in de bebouwde kommen verplaatst omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaande wegen. Dit valt terug te lezen in een voorstel van Platform N69. Wij willen dan ook graag dat dit alternatief verder wordt onderzocht.

Onze fractie wil één alternatief waarin milieu en natuur even zwaar wegen als de aspecten verkeer en kosten. Nu zijn ze in de analyses een ondergeschoven kindje.

Interessant voor jou

Ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte

Lees verder

Criteria financiële ondersteuning opheffen overlast veehouderij in urgentiegebieden

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer