Technische vragen over een verbod voor (doorgaand) vrachtverkeer t.b.v. voortgang project Verbreding en omlegging N282
Indiendatum: 10 nov. 2023
In Statenmededeling ‘Voortgang infrastructurele project N282 en aanvullende maatregelen in Hulten’ lezen wij over het maatregelenpakket waardoor het project Verbreding en omlegging N282 doorgang kan vinden.[1] Specifiek over het instellen van een verbod voor (doorgaand) vrachtverkeer op de Rijksweg tussen de Broekdijk en het kruispunt met de Bredaseweg hebben wij een aantal technische vragen.
1. Hoe gaat dit verbod gehandhaafd worden? Kan de politie zich vinden in dit verbod en de handhaafbaarheid hiervan?
2. Waarvoor precies is dit verbod een oplossing of waaraan precies draagt dit verbod bij; lagere onderhoudskosten, veiligheid, overlastvermindering, reductie stikstofemissie/-depositie, …?
3. Is dit verbod voor (doorgaand) vrachtverkeer essentieel[2] voor het verkrijgen van de Wnb-vergunning, omdat de stikstofdepositie anders te hoog is? Zo ja, welk kwantitatief verschil in verwachtte stikstofemissie/-depositie maakt dit verbod?
4. Indien ‘ja’ op voorgaande vraag: hoe is geborgd dat de gestelde stikstofnorm in praktijk niet wordt overschreden doordat bijv. vrachtwagenchauffeurs het verbod negeren?
[1] https://noordbrabant.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/72d69de0-487e-4f9c-9fdc-3613ced3e4d5, agendapunt 5.2.1
[2] Met ‘essentieel’ bedoelen we hier: zou in verder gelijke omstandigheden de Wnb-vergunning níet verleend kunnen worden zónder dit verbod?
Indiendatum:
10 nov. 2023
Antwoorddatum: 18 nov. 2023
In Statenmededeling ‘Voortgang infrastructurele project N282 en aanvullende maatregelen in Hulten’ lezen wij over het maatregelenpakket waardoor het project Verbreding en omlegging N282 doorgang kan vinden.[1] Specifiek over het instellen van een verbod voor (doorgaand) vrachtverkeer op de Rijksweg tussen de Broekdijk en het kruispunt met de Bredaseweg hebben wij een aantal technische vragen.
1. Hoe gaat dit verbod gehandhaafd worden? Kan de politie zich vinden in dit verbod en de handhaafbaarheid hiervan?
Antwoord:
Politie is gevraagd om een pre-toets van het te nemen verkeersbesluit. Zij vinden het besluit voldoende beargumenteerd en verwachten dat een groot aantal vrachtwagenbestuurders opvolging geven aan het verbod en de overlast in belangrijke mate zal worden beperkt.
2. Waarvoor precies is dit verbod een oplossing of waaraan precies draagt dit verbod bij; lagere onderhoudskosten, veiligheid, overlastvermindering, reductie stikstofemissie/-depositie, …?
Antwoord:
Het verbod draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van door het (doorgaand) vrachtverkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade. Als voorbeeld benoemen we geluidsoverlast, die door deze maatregel afneemt.
Met het verbod zetten we een eerste stap naar de beoogde eindsituatie, waarin Hulten volledig autoluw wordt. Hoewel wettelijk geen verplichting, vinden we het onze verantwoordelijkheid nu te doen wat nu kan.
3. Is dit verbod voor (doorgaand) vrachtverkeer essentieel[2] voor het verkrijgen van de Wnb-vergunning, omdat de stikstofdepositie anders te hoog is? Zo ja, welk kwantitatief verschil in verwachtte stikstofemissie/-depositie maakt dit verbod?
Antwoord:
Nee. Dit verbod is niet noodzakelijk voor het kunnen verkrijgen van een Wnb-vergunning.
4. Indien ‘ja’ op voorgaande vraag: hoe is geborgd dat de gestelde stikstofnorm in praktijk niet wordt overschreden doordat bijv. vrachtwagenchauffeurs het verbod negeren?
Antwoord:
Zie hierboven.
[1] https://noordbrabant.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/72d69de0-487e-4f9c-9fdc-3613ced3e4d5, agendapunt 5.2.1
[2] Met ‘essentieel’ bedoelen we hier: zou in verder gelijke omstandigheden de Wnb-vergunning níet verleend kunnen worden zónder dit verbod?
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Vragen over Zwarte Kraai op de menukaart van een restaurant in Valkenswaard
Lees verderTechnische vragen over het uittreden van de provincie bij de Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR KCV BNO)
Lees verder