Tech­nische vragen over het nog niet kunnen orga­ni­seren van Mobility as a Service (MaaS)


Indiendatum: 26 feb. 2024

In Statenmededeling ‘Veertiende voortgangsrapportage SmartwayZ.NL’ staat: “Het is nog niet gelukt om MaaS [Mobility as a Service] te organiseren”. In het huidige bestuursakkoord staat over MaaS: “We stimuleren de concepten van ‘deelmobiliteit’ en ‘mobility as a service’ waarbij verschillende vormen van mobiliteit via slimme diensten worden gecombineerd”.

Wij hebben hierover enkele technische vragen.

1. Hoe komt het dat het nog niet is gelukt om MaaS te organiseren? Graag een toelichting.

2. Wat wordt er gedaan om MaaS wel van de grond te krijgen in Brabant?

Indiendatum: 26 feb. 2024
Antwoorddatum: 28 feb. 2024

In Statenmededeling ‘Veertiende voortgangsrapportage SmartwayZ.NL’ staat: “Het is nog niet gelukt om MaaS [Mobility as a Service] te organiseren”. In het huidige bestuursakkoord staat over MaaS: “We stimuleren de concepten van ‘deelmobiliteit’ en ‘mobility as a service’ waarbij verschillende vormen van mobiliteit via slimme diensten worden gecombineerd”.

Wij hebben hierover enkele technische vragen.

1. Hoe komt het dat het nog niet is gelukt om MaaS te organiseren? Graag een toelichting.

Antwoord:
MaaS is de verzamelterm voor verschillende digitale functionaliteiten (in de meest complete vorm: plannen- boeken- reizen – betalen) die het aanbod aan verschillende vervoerswijzen bijeenbrengen op één platform of app. Dit vraagt zowel om technische koppelbaarheid en afspraken tussen de verschillende vervoersdiensten en MaaS providers. Na afloop van de landelijke MaaS pilots hebben wij een onderzoek laten doen naar de stand van MaaS teneinde onze strategie hierop te bepalen. Hieruit blijkt onder meer dat er op dit moment geen app op de markt die alle functionaliteiten kan bieden voor alle verschillende vervoersdiensten, en dat er voor reizigers op dit moment vooral meerwaarde zit in het multimodaal kunnen plannen en boeken.


2. Wat wordt er gedaan om MaaS wel van de grond te krijgen in Brabant?

Antwoord:
Voor de (gedeelde) mobiliteitstdiensten waarbij wij opdrachtgever zijn (openbaar busvervoer en het nieuw in te voeren Bravoflex) eisen we bij aanbesteding een multimodale reisplanner (app/platform) waarin plannen en boeken mogelijk is voor de gehele, al dan niet gecombineerde, reis (zoals aangegeven in de voortgangsrapportage van september 2023) . Deze functionaliteiten moeten koppelbaar zijn met eventuele andere MaaS aanbieders. Daarnaast stimuleren we het hanteren van “MaaS waardige eisen” bij de verschillende initiatieven voor deelmobiliteit. Dit doen we in samenwerking met de verschillende regio’s en steden. Actuele informatie over hoe we werken aan gedeelde mobiliteit kunt u ook terugvinden in het digizine en de voortgangsrapportages.

Interessant voor jou

Vragen over het bericht dat Staatsbosbeheer structureel te weinig geld krijgt

Lees verder

Technische vragen over faunavoorzieningen knelpunten voor Bunzing en Egel rond reconstructie van de N284

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer