Meervoud van problemen rond lucht­haven Seppe op het bordje van provincie


Partij voor de Dieren wil nu een oplossing voor de overlast van het vliegveld

15 oktober 2021

Vrijdag 15 oktober bespreekt de provinciale politiek meerdere kwesties rond luchthaven Seppe die omwonenden al jarenlang bezighouden. Voorafgaand aan de door de Partij voor de Dieren aangevraagde bijeenkomst deelt een aantal van de omwonenden hun klachten, die onder meer gaan over geluidsoverlast, een niet-werkende klachtenregeling, veel te ruime geluidsruimte, en over de uitbreiding van het bedrijventerrein Airparc Seppe die tegen provinciale afspraken in gaat.

Omwonenden van Breda International Airport, zoals vliegveld Seppe tegenwoordig heet, worden van het kastje naar de muur gestuurd, en voelen zich in de steek gelaten. Marco van der Wel, van de Partij voor de Dieren, wil dat de provinciale politiek de problemen nu serieus aanpakt: “Omwonenden zijn wanhopig en hebben geen enkel vertrouwen meer in de politiek. Er zijn burgers die met alle goede bedoelingen hun vrije tijd hebben gestoken in het officiële overlegorgaan rond het vliegveld (CROSE), maar na jaren tegenwerking de handdoek in de ring gooien. Ook horen we van een burger die de strijd om minder overlast wil opgeven en zelfs verregaande verhuisplannen heeft. Zo kunnen we als overheid niet met burgers omgaan.”

Van der Wel heeft de afgelopen jaren meermaals kritische vragen gesteld over onder andere het bedrijventerrein bij de luchthaven: “In 2013 heeft de provincie ingestemd met uitbreiding van Airparc Seppe, op voorwaarde dat er alleen bedrijven zouden komen die te maken hebben met luchtvaart. De directeur is nu al een poosje bezig die voorwaarde er af te krijgen, om er een gewoon bedrijventerrein van te maken, en dat dreigt hem te lukken. Dat kunnen we niet toestaan, als we een betrouwbare overheid willen zijn. De economische ontwikkeling van het Airparc is luchtfietserij, er werken maar weinig mensen en sommige bedrijven op het Airparc hebben niets met het vliegveld te maken, zoals een automatiseringsbedrijf en een schildersbedrijf. Dat kan niet en daar moet door de gemeente op gehandhaafd worden.”

Andere “open eindjes” die Van der Wel nu na jaren door de provincie opgelost wil zien worden gaan over de afwezigheid van een goeie klachtenregeling – er is in acht jaar nog nooit een goed klachtenoverzicht gepubliceerd – en over het luchthavenbesluit, waarin nu geregeld is dat het vliegveld veel te veel geluidsruimte heeft. Op dat laatste punt is er een wetenschappelijk rapport van de NLR dat laat zien dat er inderdaad te veel geluid vergund is: “Het is deels een vrij technisch verhaal, maar in praktijk gaat het dan om geluidsoverlast die mensen in de omgeving ervaren. Te veel geluid maken kan niet en ook daar moeten als provincie nu eens een klap op geven en de boel recht breien.”